Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Zatmění Slunce v USA

Zatmění Slunce provázelo vesměs dobré počasí a pozorovaly ho i zástupy našich astronomů. V galerii nám přistály skvělé fotografie od Radima Strycharskiho (viz též přiložený snímek). Prohlédněte si nejnovější snímky čtenářů. Najdete tam mimo jiné i pěkný snímek nadoblačných blesků nebo zákryt Aldebaranu.

cas100geo (Petr Bartoš) Astronomie

Vesmírná keš nabízí zajímavé upomínkové předměty

Termín (9.9.2017) megaeventu Vesmírná keš / Cache in Space se nám blíží, a proto upozorňujeme, že je vhodné si včas objednat v e-shopu vámi požadované předměty (geocoiny, sérii CWG se 100 podobiznami astronomů, …). Dne 8.8.2017 uzavíráme počty do výroby, a i když budou některé předměty vyrobeny navíc, bude platit hláška „do vyprodání zásob“.

Pavel Suchan Astronomie

Světelné znečištění bude tématem dnešního zasedání vlády

Po půlroční práci mezirezortní pracovní skupiny dnes vláda projedná skoro 70stránkovou zprávu, která informuje o stavu světelného znečištění v ČR, o jeho negativních důsledcích v mnoha oblastech života lidí i přírody a o tom, jak je nebo spíše jak není státem zajištěna možnost občana bránit se proti bezohlednému, obtěžujícímu a nesprávnému nočnímu svícení. Více v tiskové zprávě Ministerstva životního prostředí - https://www.mzp.cz/cz/news_170724_SZ.

Pěkná erupce na Slunci

V pátek 14. 7. jsme se po velmi dlouhé době dočkali opravdu pěkné erupce třídy M2. Nebyla až tak pozoruhodná svou energií, jako spíš tím, že trvala opravdu dlouho. Není divu, že ji následoval výron hmoty z koróny a oblak plasmatu nyní směřuje k Zemi. Uvidíme, co z toho bude. Aktuality.

Juno fotografovala GRS

Sonda Juno se 11. července opět protáhla těsně nad atmosférou Jupiteru a v hledáčku JunoCam se tentokrát ocitla přímo Velká červená skvrna (GRS). NASA oznámila, že jakmile budou data ze sondy přijata a zkompletována, budou dána v surovém stavu na web mise, aby si se snímky mohli pohrát amatéři hned, jak to bude možné. Snímky bychom měli vidět nejpozději 14. července. Očekáváme, že vám je přineseme v článku.

Adam Malíř Astronomie

Gravitační čočka pozorovaná u hvězdného systému Stein 2051!

Hubbleův vesmírný teleskop zaregistroval ohyb světla ve hvězdném systému Stein 2051. Jedná se o přicházející světlo z červeného trpaslíka Stein 2051 A, které je efektem gravitace bílého trpaslíka zakřiveno, takže se světlo z hvězdy Stein 2051 A zakřivuje po nejrovnějších možných drahách (tzv. geodetikách).

Adam Malíř Astronomie

Astronomové sledují rozdíly teplot dusíku v Mléčné dráze.

Hvězdnotvorná oblast v Mléčné dráze s označením G35.20-074N ležící 7 000 světelných let od Země byla sledována milimetrovým dalekohledem ALMA pod vedením holandských vědců. Disk tvořený zčásti dusíkem je zajímavý tím, že na jedné straně je dusík o 150 °C teplejší. Pomocí modelování vědci předpovídají rozpad tohoto disku. Zdroj phys.org.

Novinky můžete odebírat přes RSS.

Filament na Slunci z neděle.

Sluníčko nás neustále těší svými úkazy odehrávající se ve vrstvách chromosféry. I v období minima jsou pozorovatelné drobné protuberance na jeho okrajích a filamenty.