Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Redakce Astro.cz Kosmonautika

Zveřejněno na 8400 nových snímků z dobytí Měsíce!

Věděli jste, že za 19 dní uplyne už 47 roků od přistání prvního člověka na Měsíci? NASA vypustila minulý rok na 8400 doposud nezveřejněných fotografií z tohoto legendárního lidského počinu, který dovolil 12 lidem mezi lety 1969-1972 stanout obutou nohou na našem kosmickém sousedovi. Už skoro půlstoletí se ale pořád mezi náruživými konspirátory diskutuje o tom, že přistání na Měsíci byl podvod. Tak snad nové snímky uhasí tyto plameny alespoň u některých a jiní nechť si dále věří svému. Více v článku na Vědmágu.

Nafukovací modul připojen k ISS

Takže počínaje dnešními 11:36 SELČ je modul BEAM pevnou částí stanice ISS poté, co jej robotická paže vyložila z lodi Dragon a připojila k modulu Tranquility. Nafouknutí vzduchem na čtyř- až pětinásobek současných rozměrů přijde po adaptaci modulu na teplotní výkyvy na zemské orbitě a prověrkách těsnosti spojení koncem května.  Fotografie

Přistání na Měsíci

Dnešní modrý úplněk symbolicky značí 44 roků od chvíle, kdy v Moři dešťů (v oblasti měsíčních Apenin) přistál výsadkový modul Falcon lodi Apollo 15 s astronauty Davidem Scottem a Jamesem Irwinem, zatímco jejich kolega Alfred Worden čekal na nízké lunární orbitě v mateřské lodi Endeavour. Vojenští piloti, inovativním způsobem přetavení v geology, zde po několik dnů prováděli terénní průzkum. Na konci posledního výstupu na měsíční povrch provedl velitel Scott známý pokus s kladivem a sokolím pírkem, který si můžeme připomenout na videu

Na ISS je nová posádka

Včera ve 23:02 SELČ odstartovala z Bajkonuru loď Sojuz TMA-17M se třemi kosmonauty: Oleg Kononěnko (Rusko), Kjell Lindgren (USA) a Kimiya Yui (Japonsko). I přes počáteční potíže s vyklopením jednoho ze solárních panelů se loď úspěšně připojila ke stanici po necelých šesti hodinách letu a její posádka zde zůstane zhruba do Vánoc.
Na video ze startu se můžete podívat youtubu NASA, stejně jako na přílet k ISS a přivítání posádky na její palubě.

Stanice ISS v ohrožení

Tříčlenná posádka Mezinárodní kosmické stanice se dnes musela ukrýt do připojené lodi Sojuz kvůli blízkému průletu nekontrolovatelného fragmentu ruské meteorologické družice kolem orbitálního komplexu. Nejmenší vzdálenost dělila obě tělesa krátce po 14. hodině našeho času. Kosmonauti nyní obnovují standardní režim práce. Zdroj: NASA

Josef Chlachula Kosmonautika

Nouzový režim New Horizons

Pozemní středisko ztratilo 4. července v 17:54 UT signál ze sondy New Horizons. Příjem signálu byl obnoven v 19:15 UT. Ať už byl důvod výpadku jakýkoliv, sonda přepnula na záložní počítač, přešla do nouzového režimu a začala znovu vysílat k Zemi. Řídící tým situaci vyhodnocuje. Signál putuje skoro 4,5 hodiny, potvrzení tedy trvá skoro 9 hodin, takže uvedení sondy zpět do vědeckého režimu může nějakou dobu potrvat. Viz zprávu.