Úvodní strana  >  Novinky  >  Noc vědců na Pardubické hvězdárně
Adam Malíř Vytisknout novinku

Noc vědců na Pardubické hvězdárně

Letošní NOC VĚDCŮ 2017 proběhla mimo pozorování noční oblohy úspěšně. Děkujeme veřejnosti za návštěvu!

6. 10. 2017 proběhla každoroční akce NOC VĚDCŮ na Pardubické hvězdárně.  I přes nepřízeň počasí v letošním roce se přidala možnost nahlédnout třeba do vývojového programátorského prostředí, které řídilo robotickou ruku prostřednictvím serv, nebo vyzkoušet si vozítka s ultrazvukovým senzorem napojené na elektronickou stavebnici Arduino. ROBOHRÁTKY měl na starost Roman Růžička. V dalším stanovišti v chemické laboratoři demonstroval vedoucí hvězdárny, Petr Komárek, fyzikální experimenty, mezi nimiž byl třeba feromagnetický obal, do kterého se vložil silný magnet. Veřejnost tak mohla vizuálně sledovat interakci magnetických siločar v praxi. Následující pokus odhalil interpretaci zvukových vln u člověka a zvířat. Samozřejmostí byla i plazmová koule a další. Pokud někteří došli až nahoru do kopule, mohli před tím zaznamenat změnu. Na místě, kde nebylo ještě před rokem nic, byl zřízen tzv. velín, jinak vědecké pracoviště, odkud se dá směrovat poloha tubusu dalekohledu a komunikovat s CCD kamerou. V kopuli ukazoval Pavel Štys, člen ASP, techniku, se kterou běžně nakládáme při pozorování planet a ostatních vzdálených objektů vesmíru. Přišli pomoci také členové astronomického kroužku Miriam Gruberová a Matouš Kotěra. U stanoviště Europe Direct návštěvníci vyplňili test znalostí převážně z astronomie a fyziky a na základě něho mohli obdržet určitý dárek.

Děkujeme všem organizátorům a návštěvníkům NOCI VĚDCŮ 2017 a věříme, že se takto podobně uskuteční bez ohledu na počasí i příští ročník této akce!

Pardubický primární dalekohled je svého druhu 2. největší veřejně zpřístupněný v ČR. Autor: ČT - Toulavá kamera
Autor: ČT - Toulavá kamera

Stránky hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích.

Štítky: Hvězdárna Pardubice, Hvězdárna barona Artura Krause, Věda, Noc vědců 2017, Experimenty, Roboti

Konjunkce nad Violkou

Konjunkce Měsíce a Venuše nastala za dne 16.6.2018 v 15:09 s úhlovou vzdáleností 2,8st.. Zde je zachycena v noci s úhlovou vzdáleností 5st. Na snímku je skalní město Vozka a v popření je Violka žlutá sudetská. Foceno od Vřesové studánky v Jeseníkách.