Úvodní strana  >  Rady  >  Seriály  >  Dopplerův jev ve fyzice a astronomii

Dopplerův jev ve fyzice a astronomii

Existence Dopplerova jevu je známa snad každému, kdo se trochu zajímá o fyziku nebo astronomii, třebaže ve školních osnovách pro gymnázia se jako učební látka v posledních dvou desítiletích nevyskytoval. Možná méně známý je jeho přesnější matematický popis.

Zde najdete dvoudílný článek Miroslava Šulce o Dopplerovi, Dopplerově jevu a jeho významu pro praxi.

1. Dopplerův jev ve fyzice a astronomii - díl první
  2. Dopplerův jev ve fyzice a astronomii - díl druhý

Štítky: Dopplerův jev, Fyzika

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.