Z pohledu předsedy I. Rady České televize (1992-1997)
Konference: Televize - věc veřejná (listopad 2000)
Konference: Televize - věc veřejná (listopad 2000)
Sekce: Televize pod veřejnou kontrolou
Jiří Grygar
1. Něco z historie
První Rada České televize (RČT) vznikla na základě zákona České
národní rady č. 483/91 Sb. o České televizi. Z několika
desítek navržených osob zvolilo plénum ČNR v únoru 1992 devět
představitelů různých oblastí našeho veřejného života. Tvořili
ji:
- PhDr. Petr Fleischmann, politolog
- RNDr. Jiří Grygar, astrofyzik
- JUDr. Karel Kühnl, právník a ekonom
- PhDr. Jiří Růžička, klinický psycholog a vysokoškolský učitel
- Vladimír Svoboda, malíř
- Jan Trefulka, spisovatel
- František Trnka, hudební skladatel
- Mgr. Jiří Zajíc, redaktor Českého rozhlasu
- PhDr. Jaromír Zemina, historik umění a vysokoškolský učitel
Za svého prvního předsedu zvolila Rada ČT K. Kühnla a za
místopředsedu J. Grygara, kteří si však již v září 1992
tyto funkce vyměnili. Druhým místopředsedou se stal J. Zajíc.
První tajemnicí Rady ČT se stala od 1. dubna 1992 Jiřina
Marcinová. Rada si zřídila svůj sekretariát v Praze na Kavčích
horách v budově ČT.
Hned první úkol RČT - zvolení generálního ředitele ČT - se
neobešel bez konfliktu s ČNR. Zákon totiž uložil RČT zvolit
generálního ředitele do 1 měsíce po ustavení RČT. To však bylo
prakticky nemožné, neboť příslušná lhůta běžela od 1. 2. 1992,
avšak RČT byla ve skutečnosti zvolena teprve 15. 2., takže na
veškeré záležitosti spojené s volbou generálního ředitele spojené
měla právě 2 týdny. RČT se proto rozhodla tuto lhůtu překročit
v zájmu kvalitního výběru klíčové osobnosti a vypsala výběrové
řízení, do něhož se přihlásilo 38 uchazečů s požadovanými
písemnými materiály. Vlastní řízení proběhlo ve dvou kolech,
když do II. kola postoupilo na základě posouzení písemných
materiálů 8 uchazečů, s nimiž pak RČT jednala osobně a skončilo
23. března 1992 jmenováním pana Iva Mathé. Rád bych při té
příležitosti rozptýlil mýtus, že I. Mathé zvítězil ve finále nad
V. Železným rozdílem jediného hlasu. Ve skutečnosti zvítězil
poměrem 6:3.
V průběhu výběrového řízení se téměř nevyskytly významnější
pokusy výsledek ovlivnit vnějšími tlaky či doporučeními. Česká
televize, ustavená týmž zákonem k 1. lednu 1992, hrála totiž
třetí housle, neboť pozornost politiků i novinářů se tehdy
soustřeďovala na federální Československou televizi (ČST),
o kterou měla pečovat příslušná Rada ČST, případně na Slovensku
na Slovenskou televizi (STV), jež měla v té době vybudováno zcela
autonomní postavení. Teprve po oznámení výsledku volby RČT se
objevila v některých sdělovacích prostředcích kritika, že jsme
celou záležitost uspěchali, ač ve skutečnosti byla RČT pokárána
mediální komisí ČNR za překročení zákonné lhůty a dostali jsme
varování, že pokud by se něco podobného opakovalo, budeme
odvoláni!
Mezitím se další úkoly na RČT doslova hrnuly. Během dalšího
měsíce byl schválen rozpočet i statut ČT jakož i ředitelé studií
ČT v Brně (PhDr. Zdeněk Drahoš) a Ostravě (Ing. Miloslav
Petronec). Hned nato jsme se ocitli uprostřed příprav na
parlamentní volby, kdy ČT připadl ze zákona úkol uskutečnit
vyváženou předvolební kampaň, což s ohledem na mimořádnou
důležitost tehdejších voleb vedlo ke značně nervózním tahanicím
mezi jednotlivými politickými stranami. Systém videoklipů byl
sice ve shodě s literou zákona, ale pro voliče neskýtal prakticky
žádné potřebné informace nutné ke kvalifikovanému rozhodování,
jak na to RČT opakovaně, leč bezúspěšně, upozorňovala mediální
komisi ČNR.
Pro vnitřní rekonstrukci ČT byla zajisté nejvýznamnější
ustanovení lustračního zákona, jež se formálně týkala pouze 23
vedoucích pracovníků ČT, ale nad jehož rámec bylo úhrnem
lustrováno 457 pracovníků ČT. Všech 21 pozitivně lustrovaných
pracovníků pak do konce roku z ČT odešlo.
Z hlediska vnějších vztahů byly nejzávažnější diskuse o zavedení
duálního systému televizního vysílání, což RČT od počátku
podporovala s tím, že pro veřejnoprávní TV by měly být
k dispozici natrvalo dva plnohodnotné celoplošné televizní
okruhy. Mnozí politici s tím však příliš nesouhlasili a domnívali
se, že stačí jeden veřejnoprávní okruh, který by ovšem raději
viděli nejlépe jako státní televizi starého střihu (tzv. "vládní
vlnka").
Situaci nastupující ČT zkomplikoval výsledek federálních voleb,
jenž předznamenal brzký rozpad Československa na dva samostatné
státy. To kladlo zvláště ke konci roku zvýšené nároky na ČT,
jejíž význam tím vůči dosavadní ČST sice vzrůstal, ale současně
docházelo ke značnému napětí ve vztahu ČST-ČT, což se projevovalo
nejvíce v redakcích zpravodajství. RČT se snažila navázat vcelku
úspěšně pracovní kontakty se sesterskou Radou Českého rozhlasu,
neboť se tak lépe dařilo prosazovat ideu veřejnoprávního
elektronického vysílání, a také upevňování demokracie v nově
vznikajícím samostatném českém státě.
Radě se však příliš nedařilo ovlivnit veřejné mínění
a zainteresovat novináře na problémech, které se tehdy před ČT
vynořovaly. Z pochopitelných důvodů jsme nechtěli využívat jako
prostředku k zveřejnění svých názorů samotné ČT, a pokusy
proniknout do jiných sdělovacích prostředků selhávaly. Novináři
společně s politiky se posmívali existenci četných rad, jejichž
kompetence a smysl si až skandálně pletli; případně prosazovali
co nejrychlejší privatizaci všech vysílacích okruhů v "americkém"
stylu.
Tak se stalo, že v ČNR byl v prosinci 1992 přes odpor RČT
schválen pro ČT velmi nevýhodný zákon č. 36/1992 Sb., jenž
daroval budoucím komerčním vysílatelům zcela vybudovaný základní
celoplošný vysílací okruh (původní federální F1), zatímco ČT
dostala jediný plnohodnotný okruh (původně ČTV) a naprosto
rudimentární druhý okruh (OK3), což po dlouhou dobu diváci
oprávněně kritizovali, než se po dlouhém úsilí a s nemalými
náklady podařilo pokrytí republiky signálem tohoto okruhu
zlepšit. Mimořádným pokrytectvím ČNR byla vpravdě velkomyslná
nabídka, aby si ČT sama vybrala, který program bude šířit na
kterém okruhu. Situaci ještě zkomplikovalo přechodné období, kdy
ČT musela navíc zajistit vysílání i na okruhu F1 do doby, než
bude udělena licence a vyprší příslušná lhůta pro předání okruhu
komerční televizní stanici.
Tak vstoupila RČT do r. 1993 do období, kdy ČT měla
nezáviděníhodný vysílací monopol na třech okruzích, pro něž bylo
potřebí zajistit dostatečně různorodý program a kdy zákon uložil
pro přechodné období zřídit v ČT dvě nezávislé zpravodajské
redakce, přičemž jedna měla být podřízena nově zavedenému
intendantovi. RČT vybrala intendanta ze 7 uchazečů za 18 dnů
- stal se jím Ing. Jan Štern. Za tuto rychlost jsme byli ihned
vypeskováni mediální komisí poslanecké sněmovny Parlamentu ČR,
jež se v dalších měsících pokoušela pod nejrůznějšími záminkami
RČT odvolat. Uhájit existenci RČT se zdařilo zejména tím, že Rada
vystupovala jednotně a rozhodně.
V průběhu r. 1993 museli bohužel na své funkce rezignovat dva
členové RČT: Nejprve to byl K. Kühnl, jenž se stal v létě 1993
velvyslancem ve Velké Británii a koncem téhož roku Dr. P.
Fleischmann, jenž přijal zaměstnání v komerční televizní stanici.
Na uprázdněná místa byli poslaneckou sněmovnou Parlamentu zvoleni
Karel Steigerwald (dramatik a novinář) a Ing. Leopold Hajíček
(televizní publicista). Od té doby až do konce funkčního období
se již složení RČT neměnilo; funkci II. místopředsedy však
dočasně zastával K. Steigerwald. Ten přišel se znamenitým návrhem
ulomit hrot opakovaným kritikám o nehospodárnosti ČT zadáním
komplexní analýzy činnosti ČT zahraniční konzultační firmě.
Z příslušného výběrového řízení, jehož se účastnily 4 subjekty,
vybrala RČT renomovanou firmu Coopers and Lybrand, jež pracovala
na příslušném dokumentu o práci všech studií ČT v druhé polovině
r. 1994.
Výsledek studie byl probrán na společném zasedání zástupců firmy,
vedení ČT a RČT v únoru 1995. Zpráva konstatovala, že ČT je
vysílatel s dobrou účinností a velmi nízkými náklady, ale
současně varovala, že pokud se nezmění financování, dostane se ČT
v nejbližších letech do výrazného schodku již během r. 1995, a do
finanční katastrofy v nejbližších dalších letech. Důvodem byl
jednak razantní nástup celoplošné komerční TV Nova, která na sebe
strhla většinu příjmů z reklamy, a také mnohaleté zmrazení
koncesionářských poplatků navzdory trvalé inflaci.
O reklamu ve veřejnoprávní televizi ostatně již probíhal na půdě
mediální komise poslanecké sněmovny lítý boj, vyvolaný jednak
účinným lobováním komerčních televizí a jednak celkem nezakrytou
snahou použít hrozby snížení či odebrání reklamy jako prostředku
nátlaku na nezávislost ČT. Nicméně díky profesionální zprávě
firmy Coopers and Lybrand získala RČT vcelku silný argument
- poslanecké námitky vycházely evidentně z anekdotické evidence
či z naprosto zkreslených podkladů, dodávaných pilně komerčními
TV stanicemi.
Navzdory tomu vyhrála RČT v r. 1995 jinou důležitou bitvu
s poslaneckou sněmovnou, když po účinné mediální kampani byl II.
vysílací okruh ČT přidělen natrvalo veřejnoprávnímu vysílání. To
znamenalo, že od r. 1996 bylo konečně možné vytvářet program
veřejnoprávní TV vskutku komplementárně, což bylo od počátku
cílem snah RČT a ovšem i vedení ČT.
Na základě zmíněné zprávy firmy Coopers a Lybrand schválila však
vzápětí RČT poprvé v krátké historii ČT deficitní rozpočet na r.
1996, což vzbudilo rychlou a rozhořčenou reakci poslanecké
sněmovny. Opět se objevily snahy diskreditovat RČT, ale proti
odbornému rozboru, podepřenému detailními scénáři rozpočtové
katastrofy, stály jenom emocionální výlevy populisticky
naladěných poslanců, kteří nakonec v novém složení po volbách
- a to až r. 1997 - koncesionářský poplatek zvýšili, byť nikoliv
na hodnotu doporučenou RČT. To se ovšem stalo již po skončení
funkčního období I. RČT.
2. Vztah RČT a generálního ředitele ČT
S odstupem času se domnívám, že RČT měla velmi šťastnou ruku při
výběru prvního generálního ředitele ČT, navzdory nepříznivým
okolnostem, za nichž výběrové řízení probíhalo. Ivo Mathé je
jednak ostřílený televizní profesionál, a jednak zastánce
veřejnoprávního pojetí televize jako služby občanům, jenž dokázal
vzdorovat četným pokusům ovlivnit toto významné elektronické
médium politiky i různými lobisty. Podařilo se mu zmodernizovat
ČT po programové i technické stránce, v čemž měl přirozeně
energickou podporu RČT.
Někdy se dokonce novináři vyjadřovali o naší RČT jako "Mathého
radě", ale to bylo vskutku daleko od pravdy. Měli jsme na
schůzích RČT často velmi ostré vzájemné střety, jež však
probíhaly korektně a nikdy nesklouzly do osobních invektiv či
podpásového jednání. Myslím, že mohu jednoznačně konstatovat, že
v průběhu pěti let jsme se přitom od sebe navzájem hodně naučili,
což ve svém důsledku vedlo ke stabilizaci situace v kolosu, jímž
bezpochyby ČT je. RČT též pravidelně jednala s dalšími pracovníky
vedení ČT i obou moravských TV studií, navštěvovala jednotlivá
pracoviště a měla tak velmi slušný přehled o tom, jak ČT funguje.
Zvláště se pak musím zmínit o mezinárodním postavení ČT
v evropském i světovém kontextu. Považuji za nezpochybnitelnou
osobní zásluhu Iva Mathé, že renomé ČT v mezinárodních
organizacích, především EBU (European Broadcasting Union),
v průběhu zmíněného pětiletí podstatně vzrostlo. Svědčila o tom
především okolnost, že on sám se jako první reprezentant
veřejnoprávních medií z postkomunistických zemí stal jedním ze
tří místopředsedů EBU a spolupředsedou světové organizace PBI,
jejíž 4. konference se r. 1995 konala v Praze.
V průběhu let jsme v RČT často diskutovali o pravomocích, jež
vůči generálnímu řediteli vyplývají Radě ze zákona. Generální
ředitel má právo účastnit se všech zasedání RČT, což jsme však
řešili gentlemanskou dohodou, že část zasedání probíhala bez jeho
přítomnosti, neboť jsme často cítili potřebu vypracovat
stanoviska k různým konkrétním problémům samostatně v rámci RČT,
případně si ozřejmit některé otevřené otázky. Samozřejmostí však
byla přítomnost generálního ředitele při všech jednáních, jejichž
důsledky se týkaly jeho osobně, resp. provozu ČT.
Dalším problémem bylo, jak řešit konflikty mezi RČT a vedením ČT
či přímo generálním ředitelem, jež se nepodařilo uzavřít
oboustrannou dohodou. Zákon sice umožňuje RČT odvolat generálního
ředitele bez udání důvodu kdykoliv, ale odpovědná RČT tohoto
krajního prostředku přirozeně použije pouze ve velmi vyhrocené
situaci. V takových chvílích jsme hledali nezávislé třetí osoby,
tj. zvláště odborné recenzenty klíčových projektů ČT, a to
prakticky vždy vedlo k rozumnému kompromisu. Naší výhodou byla
i šťastná okolnost, že zcela podle zákona se členy I. RČT staly
osobnosti, představující významné názorové proudy
veřejného a společenského života, dobře orientované a informované
v dané problematice, jež jednaly odpovědně a nepodléhaly samy
vnějším tlakům, takže i ve spletitých problémech požívaly
u vedení ČT přiměřené autority.
Někteří politikové mají za to, že RČT by se měla stát fakticky
něčím na způsob správní rady akciové společnosti, velmi detailně
se zabývat zvláště kontrolou financování a dokonce i personálními
otázkami, jež podle stávajícího uspořádání jsou výhradně
v kompetenci generálního ředitele. Osobně se však domnívám, že
takto pojímaná funkce RČT by se křížila s pravomocemi generálního
ředitele a nutně by vyžadovala odlišné profesní předpoklady od
členů RČT, kteří by museli navíc nést nejenom právní, leč
i finanční odpovědnost za důsledky svých rozhodnutí. To by navíc
bylo i na škodu kontroly veřejnoprávnosti, kterou považuji za
primární úkol RČT.
3. Konstituování RČT a úvahy o úpravách dosavadního stavu.
V současné době volí dle zákona všech 9 členů RČT plénum
Poslanecké sněmovny PČR a - jak praxe posledních let ukazuje
- obsazení RČT nezávislými osobnostmi je stěží možné, neboť celý
proces se silně zpolitizoval. Kandidáti do RČT mají příliš těsné
vazby na hlavní politické strany, jímž do značné míry "vděčí" za
zvolení. Účinnou ovládací pákou, jíž může poslanecká sněmovna
s ČT i RČT nenápadně manipulovat, je zejména ovládání financování
ČT, tj. oddalování přiměřeného zvyšování koncesionářského
poplatku navzdory inflaci, resp. hrozba dalšího omezení vysílání
reklamy, popřípadě i jejího vyloučení vůbec (viz reakce některých
politiků na nedávný pokus Sazky znemožnit vysílání kritického
pořadu o její činnosti). Tento způsob nevypadá nijak agresivně
a setkává se přirozeně s podporou široké veřejnosti; poslanecká
sněmovna tak může účinně trestat jak neposlušnou ČT tak odbojnou
RČT.
Druhou páku využila naprosto skandálním způsobem Poslanecká
sněmovna PČR v březnu r. 2000, když v průběhu jediného dne
přijala dvakrát po sobě usnesení, že ČT neplní své povinnosti ze
zákona, jako obezličku, která formálně vyhovuje zákonu, pokud jde
o způsob, jak odvolat RČT. Stalo se tak naprosto zřetelně
v rozporu s úmyslem zákonodárce, jenž hovoří o lhůtě půl roku,
v němž má nespokojená sněmovna možnost přijmout takové usnesení,
za tichého přihlížení ostatních sdělovacích prostředků
i naprosté lhostejnosti veřejného mínění, ač šlo o jasný nátlak
a manipulaci s tehdejší II. RČT.
V tomto smyslu by se měl zákon nepochybně změnit a možné cesty se
přímo nabízejí, neboť v mezidobí vznikl fungující Senát. Bylo by
nejvýše prospěšné, kdyby se právo nominace do RČT rozdělilo mezi
tři ústavní orgány (tj. Poslaneckou sněmovnu, Senát a prezidenta
republiky) tak, že by každý z nich jmenoval po třech členech RČT.
Neblahá zkušenost s volbou ombudsdmana ukazuje, že ony trojice by
měly příslušné orgány volit přímo, nikoliv je jen doporučovat
Poslanecké sněmovně, která se pak instinktivně zachová tak, že
zamítne všechny kandidáty, jež sama nenavrhla.
Dále bych se velmi přimlouval za posílené přirozené kontinuity
práce RČT tím, že by se posunuly volby jednotlivých trojic v čase
tak, že by každý rok přicházely do RČT jednotlivé trojice
(nejspíše ve variantě, že každý rok jmenuje každý orgán po jednom
členu RČT), což by umožnilo plynulou obměnu členů RČT, kteří by
byli voleni na tříletá období, s právem opakovaného zvolení na
dvě funkční období bezprostředně po sobě, takže konkrétní člen
RČT by mohl nejdéle zůstat ve funkci 6 let.
Zkušenost totiž zřetelně ukázala, že nebylo zrovna nejšťastnější,
když po našem prvním pětiletém období zůstal v II. RČT jen jediný
člen I. RČT - tak se téměř ztratila zkušenost, kterou I. RČT
v průběhu výkonu své funkce získala, a to dle mého názoru
přispělo k předčasnému pádu II. RČT.
4. Jak kontrolovat veřejnoprávní televizi
ČT hospodaří s poměrně velkými prostředky a svým působením velmi
významně ovlivňuje veřejné mínění i obecnou kulturní úroveň
národa, takže volání po kontrole je naprosto přirozené a kontrola
nutná. Myslím, že devítičlenná RČT je velmi přiměřený počet -
zahraniční zkušenosti s početnějšími kontrolními orgány nejsou
nijak povzbuzující; takové orgány se stávají nefunkčními a
neoperativními.
Námitkou proti relativně malé RČT může jistě být, že není dost
odborně fundovaná v tak různorodých otázkách jako je na jedné
straně televizní program, na druhé straně personální obsazení ČT
a na třetí straně hospodárnost financování. Naše vlastní
zkušenost však ukazuje, že tento složitý problém lze úspěšně
vyřešit systémem odborných expertíz. Za léta našeho působení jsme
získali dostatečný okruh kvalifikovaných odborníků, kteří
dokázali reagovat na naše požadavky poskytnou kvalitní podklady
pro rozhodování o často velmi různorodých problémech, od skladby
vysílání pro děti přes vysoce odborné technické záležitosti
digitální televize až k citlivým otázkám financování. Jsou-li
v RČT dobře vybrané osobnosti, pak mohou zvládnout tímto způsobem
velké spektrum úkolů; pokud je výběr nevhodný, pak budou vždy
sílit snahy zmanipulovat ČT zvenčí, anebo řízení této instituce
důmyslně zbyrokratizovat.
Technický rozvoj, jenž v nejbližším desetiletí zřejmě výrazně
pozmění elektronické mediální prostředí v ČR, vyžaduje spíše
menší dostatečně autoritativní kontrolní orgán, jenž je schopen
pružně reagovat na měnící se okruhy otázek a jenž spojuje rysy
konzervativní (viz navrhovaná úprava posílené kontinuity RČT)
s nezbytnou inovací (každoroční obměna až 1/3 členů RČT). Tato
úprava by měla také omezit neblahé důsledky nepřiměřeného
vměšování politiků do činnosti jedné z nejvýznamnějších
veřejnoprávních institucí demokratické republiky.
Jiří Grygar
Obsah
1. Něco z historie 1
2. Vztah RČT a generálního ředitele ČT 3
3. Konstituování RČT a úvahy o úpravách dosavadního stavu. 5
4. Jak kontrolovat veřejnoprávní televizi 5