Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. březen 2018

Úplná galaktická rovina: nahoře a dole

Uznání a copyright: Moophz Himself (Maroun Habib)

Je možné zachytit celou rovinu naší galaxie na jediném snímku? Ano, ale ne na jediné expozici, s určitým plánováním jsou potřeba dvě. V horní části je vidět snímek noční oblohy z června 2017 nad Libanonem, severně od rovníku. Snímek byl pořízen v době, kdy centrální pás Galaxie Mléčné dráhy procházel téměř přímo nadhlavníkem. Spodní část byla podobným způsobem zachycena o 6 měsíců později z opačné šířky v Chile, jižně od zemského rovníku. Každý snímek proto zachycuje noční oblohu v přesně opačném směru od té druhé, když byla úplně vidět polovina galakticné roviny. Jižní polovina byla otočena i s autem a se vším a digitálně připojena k horní polovině, aby byl vidět centrální pás naší Galaxie na jediném obrázku jako kruh. Na obrázku úplného galaktického kruhu je vidět mnoho hvězd a mlhovin a zvláště vyniká Velké Magellanovo mračno v dolní části.

Štítky: Rovina Mléčné dráhy, North, South