Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. květen 2018

Případ retrográdní planetky

Uznání ilustračního videa a copyright: Western U., Athabasca U., Large Binocular Telescope Obs.

Proč obíhá planetka 2015 BZ509 Slunce v opačném směru? Jak je patrné na této animaci, tak Jupiterovy Trojani obíhají Slunce ve dvou hlavních skupinách, jedna před Jupiterem a druhá za ním, všichni ale obíhají Slunce ve stejném směru jako Jupiter. V roce 2015 objevená, v současnosti bezejmenná planetka BZ509, ovšem obíhá Slunce retrográdně a její gravitační tanec s Jupiterem je mnohem složitější. Proč tomu tak je není v současnosti známo a je předmětem výzkumu, pokud by se to podařilo rozlousknout, tak by to vypovědělo o rané Sluneční soustavě. Nedávná populární hypotéza praví, že Jupiter zachytil BZ509 před miliardami let z mezihvězdného prostoru, zatímco konkurenční hypotéza tvrdí, že BZ509 pochází z naší Sluneční soustavy, ze vzdáleného Oortova mračna komet, možná teprve nedávno. Odpověď by mohla přijít po podrobnějším studiu modelů oběžných drah poblíž Jupiteru a jejich pravděpodobnosti a stability, nebo možná přímým pozorováním vlastností tohoto neobvyklého objektu.

Štítky: 2015BZ509, Asteroid, Jupiter