Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2018

Kolize NGC 3256

Uznání a license: NASA, ESA, Hubble Space Telescope

Pekuliární galaxie NGC 3256, která se vyznačuje neobvykle jasnou centrální oblastí, zkroucenými prachovými pásy a daleko sahajícími slapovými ohony, je po kolizi opravdu kosmických rozměrů. Asi 500 miliónů let stará kolize dvou jednotlivých galaxií zabírá na tomto ostrém pohledu z Hubbla zhruba 100 tisíc světelných let. Když jsou dvě galaxie ve srážce, tak ke srážkám jednotlivých hvězd dochází pochopitelně jen zřídka. Zato interagují obří galaktická mračna molekulárního plynu a prachu a přitom vytváří poryvy překotného vznikání hvězd. V této srážce galaxií měly obě původní spirální galaxie podobné hmotnosti. Jejich disky už nejdou rozlišit a jejich dvě galaktická jádra zakrývá neprůhledný prach. Na časové škále několika set miliónů roků se jádra nejspíš také sloučí a NGC 3256 se stane jedinou velkou eliptickou galaxií. NGC 3256 je ve vzdálenosti téměř 100 miliónů světelných let v jižním mořeplaveckém souhvězdí Plachty (Vela). Na snímku jsou dokonce ještě vzdálenější galaxie pozadí a paprsčité hvězdy popředí.

Štítky: Galaxie, Srážka, Merger