Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2018

Messier 24: Mračno hvězd ve Střelci

Uznání a copyright: Roberto Colombari

Na rozdíl od většiny položek ve slavném katalogu objektů hlubokého vesmíru Charlese Messiera, M24 není ani jasná galaxie, ani hvězdokupa nebo mlhovina. Je to mezera v blízkém neprůhledném mezihvězdném prachovém mračnu, která umožňuje vidět vzdálené hvězdy ve spirálním rameni naší Mléčné dráhy ve Střelci. Když se na toto mračno hvězd podíváte triedrem, nebo malým dalekohledem, tak se vlastně díváte přes okno široké 300 světelných let na hvězdy vzdálené od Země 10 000 světelných let i více. Zářivé hvězdy v M24, kterému se někdy říká Malé hvězdné mračno ve Střelci, vyplňují levou stranu této nádherné hvězdné krajiny. Teleskopický pohled pokrývá v souhvězdí Střelce (Sagittarius) asi 4 stupně, neboli 8 úplňků a obsahuje mnoho malých, hustých mračen prachu a mlhovin v centru Mléčné dráhy, včetně načervenalé emise z IC 1284 z horní části obrázku.
Oprava: Výstižnější překlad první věty navrhl Josef Papež.

Štítky: Spirální rameno ve Střelci, M24, Ic1284