Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2018

Čerstvé tygří pruhy na saturnovu Enceladu

Uznání: NASA, ESA, JPL, SSI, Cassini Imaging Team

Dýchají podzemní oceány tygřími pruhy na Saturnovu měsíci Enceladu? Dlouhé útvary zvané tygří pruhy jsou známé tím, že z útrob tohoto ledového měsíce vyvrhují do vesmíru led, vytvářejí mračno jemných ledových částic nad jeho jižním pólem a utvářejí Saturnův záhadný prstenec E. Důkazy, že tomu tak je poskytla kosmická sonda Cassini, která obíhala kolem Saturnu od roku 2004 do roku 2017. Zde se díváte na snímek Enceladu s vysokým rozlišením z blízkého průletu. Ty neobvyklé útvary zvané tygří pruhy jsou vidět ve falešných barvách. Proč je Enceladus aktivní zůstává záhadou, jelikož sousední měsíc Mimas, který má přibližně stejné rozměry, se jeví docela mrtvý. Nedávná analýza vyvržených zrn ledu přinesla důkazy, že uvnitř Enceladu existují složité organické molekuly. Tyto velké, na uhlík bohaté molekuly posilují, ale neprokazují doměnku, že by oceány pod povrchem Enceladu mohly obsahovat život.
Oprava: Na překlep ve slově tygří upozornil Marek Pomp.

Zpráva: Z oceánů na Enceladu vybublávají složité organické sloučeniny.

Štítky: Voda, Enceladus, Life