Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2018

Výjmečná spirála v LL Pegasi

Uznání: NASA, ESA, Hubble, HLA; Processing & Copyright: Domingo Pestana & Raul Villaverde

Jak vznikla ta podivná spirální struktura vlevo nahoře? Nikdo pořádně neví, i když nejspíš nějak souvisí s hvězdou v podvojné soustavě, která vstupuje do fáze planetární mlhoviny, kdy dochází k odvržení vnější atmosféry. Tato obří spirála měří asi třetinu světelného roku, dělá čtyři nebo pět úplných otoček a vykazuje bezprecedentní pravidelnost. Podle rychlosti rozpínání plynu ve spirále se musí nová vrstva objevit každých zhruba 800 let, což je blízké době, za kterou obě hvězdy oběhnou jedna kolem druhé. Hvězdný systém, který tuto spirálu vytvořil je běžně znám jako LL Pegasi, ale také AFGL 3068. Neobvyklá struktura samotná je katalogizována jako IRAS 23166+1655. Snímek pořídil v blízkém infračerveném světle Hubblův kosmický dalekohled. Proč svítí spirála samotná je záhadou, přičemž přední hypotéza praví, že osvětlení pochází z odraženého světla okolních hvězd.

Štítky: LL Pegasi, Spiral nebula, Binary star