Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. duben 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. duben 2021

Potvrzené kmitání mionu zůstává nevysvětlené

Uznání: Fermilab National Laboratory; Photographer: Reidar Hahn

Jak rychle dokáží elementární částice kmitat? Překvapivá odpověď na tuto zdánlivě bezvýznamnou otázku přišla z Brookhavenské národní laboratoře ve státě New York, USA v roce 2001 a ukázala, že široce využívaný standardní model částicové fyziky není úplný. Výsledek ukazoval, že existují fundamentální komponenty vesmíru, které teprve musí být objeveny. Přesněji částice mion, která se podobá těžkému elektronu, podléhala poměrně velkému knitání, které se vyšetřovalo od roku 1999 v sérii experimentů známé jako g-2 (gee-minus-two). Brookhavenský výsledek galvanizoval jiné experimentální skupiny na celém světě, aby ho potvrdily a vyvíjel tlak na teoretiky po lepším pochopení. Minulý týden bylo oznámeno, že dosud nejcitlivější experiment s kmitáním mionu provedený ve Fermilabu (Fermi National Laboratory) ve státě Illinois, zde na obrázku, souhlasí s Brookhavenským výsledkem a opět naměřil mírně anomální kminání mionu. Rychlost kmitání je citlivá na podivné moře virtuálních částic, které všude vyskakují dovnitř a ven naší existence. Nečekaná rychlost kmitání může naznačovat, že to moře obsahuje typ virtuálních částic mimo standardní model. Nebo to může ukazovat na nedostatky v teoretických předpovědních výpočtech, které se typicky dělají na superpočítačích a jsou extrémně složité. Budoucí běhy experimentu g-2 ve Fermilabu dále zvýší přesnost a možná i statistický rozdíl mezi vesmírem, který měříme a vesmírem, který chápeme.

1. Wikipedia: Elementary_particle
  2. BNL.gov: Physicists Announce Possible Violation of Standard Model of Particle Physics
  3. BNL.gov: About Brookhaven
  4. Wikipedia: New_York_(state)
  5. APOD: 2000-01-01 Tisíciletí, které definovalo Vesmír
  6. GSU.edu: Muon
  7. AIP.org: Experiments by J.J. Thomson in 1897 led to the discovery of a fundamental building block of matter.
  8. Wikipedia: Muon_g-2