Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2021

Hubblovo ultrahluboké pole ve světle a zvuku

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Sonification: G. Salvesen (UCSB); Data: M. Rafelski et al.

Slyšeli jste o Hubblově ultrahlubokém poli? Ať tak či onak, takto jste nejspíš o něm neslyšeli, položte prosím kurzor na snímek a poslouchejte! Hubblovo ultrahluboké pole HUDF (Hubble Ultra-Deep Field) bylo vytvořeno v letech 2003-2004, když Hubblův kosmický dalekohled dlouhou dobu zíral do téměř prázdného a tak vzdáleného prostoru, že se staly viditelné i slabé galaxie. HUDF je jedním z nejslavnějších astronomických snímků a zde je vidět oživený s ozvučenými vzdálenostmi. Po najetí na galaxii se zahraje tón, který přibližně odpovídá jejímu rudému posuvu. Jelikož se rudé posuvy posouvají k červenému konci světelného spektra, tak jsou zde vyjádřeny posunutím tónů k dolnímu konci zvukového spektra. Čím je galaxie vzdálenější, tím větší je její kosmologický rudý posuv (i když se jeví jako modrá) a tím nižší tón se zahraje. Průměrná galaxie v HUDF je vzdálená asi 10,6 miliardy světelných roků a zní jako F#. Jakou nejvzdálenější galaxii dokážete najít?
Poznámka překladatele: Dnešní APOD využívá tag IFRAME, ovšem na serveru NASA je zřejmě nastavení 'X-Frame-Options' na 'sameorigin', což znamená, že se stránka na jiném serveru nedá zobrazit. Doporučuji proto podívat se přímo na originální stránku.

Poznámka: Zvuk uslyšíte jenom na některých prohlížečích.

1. PinImg.com: Foto: Kočička se sluchátky :-)
  2. Wikipedia: Hubble_Ultra-Deep_Field
  3. NASA: Hubble Space Telescope
  4. ESAHubble.org: The Hubble Deep Fields
  5. APOD: 2004-03-09 Hubblovo ultra hloubkové pole
  6. Wikipedia: Musical_note
  7. Youtube.com: Redshift - Sixty Symbols
  8. NASA: Introduction to the Electromagnetic Spectrum
  9. UNSW.edu.au: What is a Sound Spectrum?
  10. APOD: 2013-04-08 Tabulka rudého posuvu pro náš vesmír