Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 2021

Kulová hvězdokupa Palomar 6

Uznání: ESA/Hubble and NASA, R. Cohen

Odkud se vzala ta velká koule hvězd? Palomar 6 je jednou z asi 200 kulových hvězdokup, které přežily v naší Galaxii Mléčné dráze. Tyto sférické koule hvězd jsou starší, než naše Slunce a dokonce starší než většina hvězd, které obíhají v našem galaktickém disku. Stáří samotné hvězdokupy Palomar 6 se odhaduje na asi 12,5 miliard let, takže se její stáří blíží stáří celého vesmíru a tak jej i vymezuje. Palomar 6 obsahuje asi 500 000 hvězd, nachází se asi 25 000 světelných roků daleko, ale není zas tak daleko od našeho galaktického centra. Ostrý snímek z Hubblova kosmického dalekohledu v této vzdálenosti zabírá asi 15 světelných roků. Po dlouhém studiu, včetně snímků z Hubbla, hlavní hypotéza vzniku Palomar 6 předpokládá vznik právě v centrální výduti hvězd kolem středu Mléčné dráhy, kde přežila, a nikoliv ve vzdáleném galaktickém halo, kde se nachází většina kulových hvězdokup.

1. Wikipedia: Palomar_6
  2. Wikipedia: Globular_cluster
  4. NASA: Sun - Our Star
  5. SWIN.edu.au: Disk Galaxies
  6. NASA: Universe Older Than Previously Thought
  7. NASA: How Old is the Universe?
  8. Harvard.edu: Photo-chemo-dynamical analysis and the origin of the bulge globular cluster, Palomar 6
  9. NASA: What Is a Light-Year?
  10. APOD: 2018-07-29 Cesta do středu Galaxie