Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. listopad 2022

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. listopad 2022

Saturn v noci

NASA, JPL-Caltech, Space Science Institute, Mindaugas Macijauskas

Saturn je na noční obloze planety Země stále jasný. Pohled dalekohledem na tohoto vzdáleného plynové obra a jeho krásné prstence jsou často nejlepším zážitkem veřejných pozorování. Ovšem tento skvělý pohled na Saturnovy prstence a na jeho noční stranu není možný z dalekohledů blíže ke Slunci, než je tato vnější planeta. V těch může být vidět pouze Saturn ve dne. Tento pohled na tenký, slunečním světlem ozářený srpek Saturnu s nočním stínem vrhaným na jeho širokou a komplexní soustavu prstenců pořídila kosmická sonda Cassini. Orbita Saturnu byla domovem kosmické sondy Cassini 13 let, než byla tato sonda 15. září 2017 nasměrována k zániku do atmosféry této obří planety. Tato velkolepá mozaika e skládá ze snímků pořízených širokoúhlou kamerou sondy Cassini pouhé dva dny před jejím velkým závěrečným finále. Saturnovu noc už neuvidíme, dokud se odtamtud neozve jiná kosmická loď ze Země.

1. EarthSky.org: July 2021 Guide To Visible Planets