Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  ISON nejspíš zaniká, Lovejoy kvete

ISON nejspíš zaniká, Lovejoy kvete

Poslednní ranní snímek komety ISON. Autor: Juan Carlos Casado.
Poslednní ranní snímek komety ISON.
Autor: Juan Carlos Casado.
Ačkoliv ještě před několika dny byla kometa ISON víceméně zárukou kometárního divadla, v tuto chvíli se již vědci pomalu přiklánějí k nejpesimističtějším scénářům. Je patrné, že kometa přestala zjasňovat a došel jí dech. To je v této chvíli - dva dny před průletem přísluním - známkou značné ztráty aktivního materiálu a bohužel nenávratného "poškození" jádra. Kometa nás tedy očekávaným divadlem nejspíš nepoctí. Obloha však nabízí do jisté míry adekvátní náhradu v podobě stabilní a poměrně jasné komety C/2013 R1 Lovejoy...

Labutí píseň komety ISON

Kometa ISON a 2P Encke na snímku družice STEREO-A. Autor: STEREO/NASA.
Kometa ISON a 2P Encke na snímku družice STEREO-A.
Autor: STEREO/NASA.
Když byla kometa ISON objevena, její aktivita daleko od Slunce ukazovala na kometu běžné velikosti, u které by její přežití blízkého průletu neměl být problém. Začátkem letošního roku její aktivita začala výrazně klesat a nebylo jasné, zda se jedná o menší kometu, která byla chvilkově aktivnější, nebo větší těleso, kterému pouze dočasně docházelo "palivo" kometární aktivity. Bylo však jasné, že se kometa začala pohybovat na "velice tenkém ledu". Po výrazném zjasnění, které započalo 13. listopadu, astronomové bedlivě sledovali, zda se jedná o návrat k původní aktivitě, nebo začátek "labutí písně" umírající komety. Dnes ráno přišla poměrně šokující zpráva od astronomů pracující s radioteleskopy, naznačující konečnou fázi života komety. Jaký je doposud průběh "labutí písně" komety?

• 13. listopadu - Po dlouhém období stagnace a postupného slábnutí komety trvajícího od letošního jara došlo k výrazné změně. Kometa prodělala silné zjasnění a výrazně zvýšila produkci vody a prachu ze svého jádra.
  • 16. listopadu - Fáze zjasňování skončila a kometa se ustálila na nové, velice vysoké hladině aktivity. Čekalo se zda dojde k poklesu aktivity, který by naznačoval zánik jádra. Pokles nenastal a kometa se dále držela své výrazné aktivity.
  • 19. listopadu - Kometa prodělala druhé, slabší zjasnění. Vědci z Institutu Maxe Plancka zvěrejnili zprávu, dle které struktury v komě mohou napovídat rozštepení jádra.
  • 20. listopadu - Amatérští astronomové ze skupiny CARA zaznamenávají téměř zdvojnásobení produkce prachu oproti stavu při prvním zjasnění komety.
  • 22. listopadu - Aktualizovaná dráha komety ukazuje na silný raketový efekt tryskající hmoty z jádra. Jinými slovy, hmota tryskající z jádra odnáší z jádra značnou hmotu a způsobuje jeho "brždění" v dráze komety. Produkce prachu dle astronomů CARA se opět zdojnásobila, jádro začalo značně "prášit".
  • 23. listopadu - Na snímcích sondy STEREO-A bylo vidět, že silný výron plazmatu ze Slunce odtrhl plazmový ohon komety. Kometa, zdá se, nemá dostatek síly na vytvoření nového. Navíc mizí z dosahu pozorovatelů a její jasnost začala stagnovat.
  • 24. listopadu - Na snímcích sondy STEREO-A je pozorováno mírné slábnutí komety.
  • 25. listopadu - Týmy pracující s radioteleskopy IRAM a JCMT zaznamenal prudký pokles produkce molekuly HCN z jádra komety který nás obecně informuje o aktuální aktivitě. Od 21. listopadu došlo k minimálně 20ti násobnému poklesu. Jasnost na snímcích sondy STEREO-A se nemění, kometa dokonce slábne. Dochází jí dech.

Neblahé závěry

Pravděpodobný závěr z pozorování v uplynulých dnech ukazuje na to, že prvotní výbuch jádro nezničil, ale způsobil výrazné škody pokračující značnou ztrátu jeho hmotnosti. Někdy okolo 23. listopadu mohlo jádro jako celek zaniknout, nebo se značně zmenšit. To, co nyní pozorujeme, je jen zbytková aktivita pozůstalého úlomku (či více úlomků), který už nedokáže zásobovat komu a ohon dostatkem hmoty. Při rozpadu se z jader komet uvolňuje rozsáhlý oblak prachu, ten se jen velice pozvolna rozpíná. Hlava komety tak může vydržet ještě několik dní nebo možná i týden či dva, ale jasnost komety nebude výrazně růst. Spíše bude klesat, jak budou docházet poslední zásoby plynů. Na tomto závěru se shoduje velké množství kometárních odborníků, ovšem menšina je přesvědčena, že jádro nemuselo zaniknout a kometa může ještě přijemně překvapit. O tom, kdo má pravdu, se zřejmě definitivně přesvědčíme v následujících 2-3 dnech, kdy se kometa octne ve zorném poli korónografů SOHO a podle toho, jak bude pokračovat pokles jasnosti.

Co nás tedy může reálně čekat? Denní viditelnost komety je, zdá se, mimo hru. Pokud by nějaký větší úlomek jádra přežil až do průchodu přísluním a rozpadl se na oblak prachuaž poté, mohl by vytvořit později viditelný ohon bez hlavy (podobně jako u komety C/2011 W3 Lovejoy před dvěma lety na jižní obloze). Zda bude tento jev viditelný pouhým okem, je nejasné. Malá šance, že jádro existuje a může ještě vytvořit překvapení stále existuje a plné odpovědi se dočkáme patrně ve čtvrtek či pátek.

Záplata v podobě další komety

Kometa Lovejoy 25. listopadu 2013. Autor: Hermann Koberger.
Kometa Lovejoy 25. listopadu 2013.
Autor: Hermann Koberger.
Pakliže se nakonec naplní ty nejpesimističtější scénáře vývoje komety ISON, netřeba úplně zoufat. V tuto chvíli není jedinou výraznou kometou. V druhé polovině noci - přibližně mezi 2. a 6. hodinou ranní, lze v souhvězdí Honících psů (ke konci týdne v severní části Pastýře) pozorovat poměrně jasnou kometu C/2013 R1 Lovejoy. Kometa má výraznou hlavu, v triedru připomíná jasnější kulovou hvězdokupu. Při pohledu světelnějším dalekohledem je patrný i slabý, ale široký ohon jdoucí prakticky kolmo nahoru. Kometa právě v tomto týdnu dosahuje maximální jasnosti okolo 4,5 magnitudy. Díky tomu, že Měsíc pomalu ustupuje a jeho fáze se tenčí, nastávají ideální podmínky pro pozorování komety. Na opravdu tmavé obloze je kometa dobrým zrakem pozorovatelná i bez dalekohledu, krásnější pohled ovšem nabízí světelný triedr. Vyhledávací mapku naleznete na kommet.cz.

Autory článku jsou Jakub Černý a Petr Horálek.

Doporučujeme:
[1] Sledujte online kometu ISON (Petr Horálek)
[2] Česká galerie komety ISON (Martin Gembec, Petr Horálek)
[3] Kommet.cz - novinky o kometách a meteorech (Jakub Černý)