Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Lucy – opět o krok blíže k Trojanům

Lucy – opět o krok blíže k Trojanům

Představa umělce ukazuje kosmickou loď Lucy sledující Trojana
Autor: NASA/Lockheed Martin

Tato mise NASA vedená ústavem Southwest Research Institute (SwRI) neboli Jihozápadním institutem pro výzkum dosáhla významného milníku tím, že absolvovala revizi systémové integrace a tím umožnila konečné sestavení výzkumné družice. Tato mise NASA z programu třídy Discovery bude první, která prozkoumá asteroidy z oblasti obězné dráhy Jupiteru, tzv. Trojany, což jsou malá tělesa nepravidelných tvarů pocházející z raných vývojových fází Sluneční soustavy. To je také dobrý důvod k jejich výzkumu, tedy porozumění procesům v našem planetárním systému odehrávajících se v raných fázích jeho existence.

Kosmická sonda Lucy bude během své dvanáctileté mise shromažďovat data ze sedmi konkrétních asteroidů a k tomu i jiná z hlavního pásu. Trojani jsou zbytky prvotního materiálu, z kterého se formovaly vnější planety, a proto v nich můžeme najít spousty indicií k dešifrování historie Sluneční soustavy. Lucy, stejně jako lidská fosilie, po které je pojmenována, má způsobit revoluci v chápání našeho původu.

V posledních několika měsících se tým Lucy zaměřil na sestavení a testování všech součástí kosmické lodi včetně vědeckých přístrojů, elektroniky, komunikačních a navigačních systémů. Při tomto testování dokázal tým pohybující se kolem projektu Lucy, že systémy jsou připraveny na montáž a další integraci vedoucí k dokončení družice jako celku.

Hlavní řešitel z SwRI pan Dr. Hal Levinson sdělil, že s přihlédnutím k okolnostem posledních měsíců nikdo neočekával, že dojde k takovému posunu vpřed ve věci dokončení kosmické sondy. Konstatoval také, že je ohromen kreativitou a chutí týmu překonat všechny výzvy před něž byli postaveni.

Úspěšné dokončení tohoto procesu kontroly znamená, že projekt může pokračovat s montáží a testováním sondy v rámci přípravy na vypuštění. Tato etapa začne později během měsíce srpna v zařízeních Lockheed Martin Space Systems v Littletonu v Coloradu. V důsledku přerušení způsobených okolnostmi letošního jara tým znova přepracoval svůj harmonogram tak, aby komponenty, které byly tímto nejvíce ovlivněny, mohly být do kosmické sondy instalovány až později. Prostřednictvím tohoto úsilí zůstatal souběh prací v rámci harmonogramu tak, aby byly zahájeny přípravy na vypuštění dle původního plánu v říjnu 2021.

V příštích šesti měsících dodá společnost Goddard Spaceflight Center, Applied Physics Laboratory University a Arizona State University sadu doplňkových zobrazovacích a mapovacích nástrojů, které budou integrovány do útrob kosmické sondy. Toto vybavení umožní Lucy lépe prozkoumat, zmapovat a analyzovat tuto záhadnou populaci asteroidů.

SwRI je hlavní výzkumná instituce a řídí misi. Goddardovo středisko bude zajišťovat celkové řízení projektů, systémové inženýrství a bezpečnost a zabezpečení misí.

trojané a další asteroidy

Trojani, trojské asteroidy (Trojans) – jde o pás asteroidů jenž se nachází v oblasti oběžné dráhy planety Jupiter. Tato obří planeta je vzhledem k její velikosti, hmotnosti a tedy i gravitaci statisticky nejčastějším cílem dopadů asteroidů v naší Sluneční soustavě. Zároveň odchyluje mnoho planetek z jejich původní dráhy čímž chrání planetu Zemi před častějšími střety s tělesy vyšší hmotnosti a větších rozměrů.

Další zajímavou populaci asteroidů najdeme mezi oběžnou drahou Jupiteru a Neptunu. Tyto tělesa nazýváme Kentauři. Ještě dále, za dráhou Neptunu, se nacházejí objekty, které již spadají do Kuiplerova-Edgeworthova pásu a posléze rozptýleného disku. Z těchto oblastí pochází např. dlouhoperiodické komety, ale i různé planetky. Nejznámější uveďme trpasličí planetu Pluto, jenž se stala cílem podrobného výzkumu sondou New Horizons.
V oblasti vnitřních planet Sluneční soustavy se pak nachází další tělesa křižující oběžnou dráhu Země, ale o tom zas někdy příště…