Úvodní strana  >  Novinky  >  Kosmonautika

Kosmonautika

Sledujte start kosmonautů

Dnes večer má z Bajkonuru zamířit k Mezinárodní kosmické stanici nová posádka v lodi Sojuz TMA-13M. Pokud chcete start sledovat živě, přenos na TV NASA začíná ve 21 hodin našeho času. Ve 21:15 následují reprízy aktivit posádky před nástupem do lodi a ve 21:57 samotný start.

Drak letí domů

Komerční kosmická loď Dragon napěchovaná 1,8 tunami nákladu, byla dnes v 15:26 SELČ uvolněna robotickou paží stanice ke svému odletu po 28denní misi na ISS. Její odlet od stanice proběhl 428 kilometrů nad územím Austrálie, v době orbitální noci. Přistát v Pacifiku má ještě dnes večer.
Dosednutí nákladního modulu lodi do oceánu několik set kilometrů od západního pobřeží USA potvrdila SpaceX ve 21:06 SELČ.
Loď Dragon ukončuje pobyt na stanici Autor: NASA
Loď Dragon ukončuje pobyt na stanici
Vít Straka Kosmonautika

Ze stanice ISS se bezpečně vrací další posádka

Rus Michail Ťurin, Japonec Kojči Wakata a Rick Mastracchio z NASA dnešního dne opustili po více než šesti měsících (po 188 dnech) stanici ISS v lodi Sojuz TMA-11M a v 03:58 ráno našeho času (přesně dle plánu) za asistence padáků a raketových motorů přistáli ve stepi Kazachstánu. Sbírku fotek z přistání najdete na webu NASA stejně jako video.

Přistání lodi Sojuz TMA-11M zmírněné zážehem trysek Autor: NASA
Přistání lodi Sojuz TMA-11M zmírněné zážehem trysek

Nouzový výstup z ISS

Zítra, ve středu 23. dubna, vystoupí z paluby stanice ISS ve skafandrech dva Američané, aby za zhruba 2 a půl hodiny vyměnili porouchanou řídící jednotku. Přenos z této zajímavé události vám nabídneme počínaje třetí hodinou odpoledne!

Dragon přiletěl do cíle!

Zásobovací plavidlo Dragon SpaceX-3 dnes ve 13:14 SELČ (přesně podle plánu) posádka stanice ISS zachytila vnější robotickou paží necelých deset metrů daleko. Přílet lodi byl v předchozích hodinách pronásledován menšími výpadky signálu Dragonu, ale vše se zdárně podařilo a tak se Drak stane kolem 15:45 pevnou částí stanice.
Dragon a k němu připojená robotická paže stanice Autor: TV NASA
Dragon a k němu připojená robotická paže stanice

Start Dragonu online

I přes nepříznivou předpověď počasí plánuje na pátek 18. dubna SpaceX další pokus o vypuštění rakety Falcon 9 s lodí Dragon ke stanici ISS. Budeme samozřejmě poctěni, když se (v případě povolení startu meteorology) rozhodnete sledovat start s námi. Raketa má vzlétnout ve 21:25 večer našeho času, přenos zahájíme v půl deváté!

Dragon zítra online

I přes výpadek multifunkční řídící jednotky na ISS dnes NASA kývnula na start soukromé lodi Dragon ke stanici v pondělí 14. dubna ve 22:58 SELČ. Podrobnosti + zprávy z průběhu startu na astro.cz zítra od 22:15!