Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2016

Hloubkový snímek Magellanových mračen ukazuje na srážky

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Carnegie Las Campanas Observatory, TWAN) & David Martinez-Delgado (U. Heidelberg)

Srazily se kdysi nejslavnější satelitní galaxie naší Galaxie Mléčná dráhy? Nikdo pořádně neví, ale podrobná prohlídka hloubkových snímků, jako je ten, na který se díváte ukazuje, že mohly. Na snímku je Velké Magellanovo mračno (LMC) vlevo nahoře a Malé Magellanovo mračno (SMC) vpravo dole. Okolní šedé pole je monochromatické a barevně převrácené, aby se zvýraznily slabé proudy hvězd. Možná, že je překvapivé, že obraz vědecké kvality, na který se díváte, byl sestaven za pomoci malého dalekohledu, aby se mohl pokrýt velký úhel zorného pole, téměř 40 stupňů. Většina slabých mlhovin jsou mračna galaktických cirrů z řídkého prachu v naší vlastní Galaxii, ovšem ten slabý proud hvězd se zdá že vyvěrá z malého mračna SMC k velkému LMC. Také hvězdy kolem malého LMC se zdají mít asymetrickou distribuci, což podle simulací ukazuje, že mohly být docela dobře gravitačně vytaženy při jedné nebo více srážkách. Obě mračna LMC a SMC lze spatřit na jižní obloze pouhým okem. Teleskopická pozorování a počítačové simulace budou jistě nadále pokračovat v úsilí po lepším pochopení historie naší Mléčné dráhy a jejího okolí.

Štítky: Magellanic clouds, Galaxie ve srážce, Lmc

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem