Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. duben 2016

Měsíc nad Makemake

Uznání ilustrace: Alex H. Parker (Southwest Research Institute)

Druhá nejjasnější trpaličí planeta v Kuiperově pásu Makemake má měsíc. Měsíc u Makemake má označení MK2 a od svého povrchu černého jako uhlí odráží sluneční světlo asi 1300 krát slabší, než jeho mateřské těleso. Přesto byl odhalen při pozorováních Hubblovým kosmickým dalekohledem, který měl za cíl pátrat po slabých průvodcích stejnou technikou, jaká byla použita při hledání malých měsíců Pluta. Stejně jako u Pluta a jeho měsíců, další pozorování Makemake s měsícem umožní změřit hmotnost a hustotu soustavy a dále rozvine pochopení těchto vzdálených světů. Na umělecké představě je vidět relativní velikost a kontrast obou těles při pohledu zpět z kosmické lodi ke slaboučkému Slunci v Mléčné dráze, kde je vidět 160 km velký měsíc MK2 a Makemake o průměru 1400 km. Slunce je od Makemake více než 50 krát dále, než je vzdáleno od planety Země.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Kuiper belt, MakeMake, Dwarf planet, Měsíc

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io