Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. prosinec 2016

IC 4628: Mlhovina Kreveta

Uznání a copyright: Data - ESO/INAF/R. Colombari/E. Recurt, Processing - R. Colombari

V ocasu na mlhoviny bohatém souhvězdí Štíra (Scorpius) se jižně od hvězdy Antares nachází emisní mlhovina IC 4628. Mlhovinu ozařují neviditelným ultrafialovým světlem blízké horké, hmotné hvězdy o stáří jen pár miliónů let a tak se od atomů odtrhávají elektrony. Tyto elektrony se nakonec s atomy zase rekombinují za vzniku viditelného záření mlhoviny, kterému dominuje červená emise vodíku. Oblast na obloze pokrývá něco přes tři úplňky a v odhadované vzdálenosti 6000 světelných let měří asi 250 světelných let. Mlhovina je po australském astronomovi Colin Stanley Gumovi katalogizovaná jako Gum 56, ovšem mořským plodům holdující astronomové možná toto kosmické mračno znají jako mlhovina Kreveta. Skvostný barevný obrázek je novou astronomickou kompozicí s využitím dat širokoúhlé kamery OmegCAM Evropské jižní observatoře a amatérských snímků pořízených pod temnou oblohou ostrova Tenerife na Kanárských ostrovech.

Vzpomínáme: John Glenn