Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2015

Zvýrazněné barvy Caloris

Image Credit: NASA, Johns Hopkins Univ. APL, Arizona State U., CIW

Rozsáhlá pánev Caloris na Merkuru je jednou z největších impaktních pánví, které vznikly v rané historii Sluneční soustavy dopadem tělesa o velikosti planetky. Tato pánev s mnoha útvary a zlomy na mozaice se zvýrazněnými barvami na základě obrazových dat družice Merkuru, kosmické sondy MESSENGER, měří asi 1500 kilometrů. Nejmladší velká impaktní pánev na Merkuru Caloris byla následně vyplněna lávou, která je na mozaice vidět oranžově. Krátery vytvořené po zaplavení mají materiál vyvržený z povrchu pod lávou. Jsou vidět v kontrastní modré a nejspíš nabízí pohled na původní materiál dna bazénu. Analýza těchto kráterů ukazuje na tloušťku vulkanické lávy na 2,5 až 3,5 kilometru. Oranžové skvrny po obvodu pánve se považují za sopečné otvory.

Štítky: Caloris Basin, Merkur, Messenger, Enhanced color

10. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 2. 3. do 8. 3. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Večer je dobře vidět jasná Venuše a slabší Mars na západě a Jupiter na východě. Saturn je vidět nejlépe ráno. Aktivita Slunce je nízká.

Kometa C/2014 Q2 Lovejoy