Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. září 2016

Gaia: A tady je Slunce

Uznání: Galaxy Illustration: Nick Risinger (skysurvey.org), Star Data: Gaia Mission, ESA, Antoni Sagristŕ Sellés (U. Heidelberg) et al.

Jaké by to bylo vrátit se zpátky domů z cesty mimo naši Galaxii? I když má Gaia, kterou vypustila Evropská kosmická agentura ESA zodpovědět závažnější otázky, tak její nedávná data umožňují nabídnout jedinečnou moderní perspektivu na místo lidstva ve vesmíru. Gaia obíhá Slunce poblíž Země a rozlišuje polohy hvězd tak přesně, že lze rozpoznat jejich malý posun jak se mění místo pozorování během roku, přičemž tento posun je úměrně menší pro vzdálenější hvězdy a tak se dá určit jejich vzdálenost. První část videa ilustruje Mléčnou dráhu, která se brzy rozliší do třírozměrné vizualizace dat o hvězdách z družice Gaia. Několik hvězd má jmenovky se svými jmény a další mají čísla z Gaia katalogu. Divák nakonec přilétá k našemu domovskému Slunci (Sol) a nakonec rozliší i reflexní záři jeho třetí planety Země. Toto video je založeno na polohách 600 000 hvězd, ovšem Gaia má během plánovaných pěti let změřit pomocí paralaxy vzdálenosti více než miliardy hvězd.

Štítky: Gaia, Slunce, Milky Way Galaxy