Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. duben 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. duben 2018

Měsíc v Hyádách

Uznání a copyright: Jerry Lodriguss (Catching the Light)

Viděli jste poslední dobou Měsíc? Slunečním světlem ozářený přibývající srpek Měsíce se 18. dubna na pozemské noční obloze posunul do pozadí hvězd v Hyádách. Na snímku teleobjektivem je vidět celé těleso Měsíce a tato blízká hvězdokupa ve tvaru písmene V, jehož tah začíná jasnou hvězdou Aldebaran. Pohled na oblohu je digitálně složen z řady expozic různé délky. Nejkratší expozice 1/60 sekundy zachytila do ostrých podrobností srpek Měsíce. Delší, až 15 sekundové expozice, zaznamenaly slabší hvězdy v pozadí, stejně tak jako svit Země, který je vidět očima jak světlo Země ozařuje noční stranu Měsíce.

Štítky: Měsíc, Hyády, Zemský svit

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.