Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červenec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červenec 2015

Zeta Oph: Prchající hvězda

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Spitzer Space Telescope

Na tomto nádherném infračerveném portrétu kosmickými moři uhání hvězda Zeta Ophiuchi a vytváří oblouk mezihvězdné rázové vlny. Modravá hvězda Zeta Oph na pohledu ve falešných barvách je asi 20 krát hmotnější než Slunce, nachází se ve středu obrázku a pohybuje se doleva rychlostí 24 kilometrů za sekundu. Předchází ji její silný hvězdný vítr, který stlačuje a zahřívá prašný mezihvězdný materiál a vytváří zakřivenou rázovou frontu. Kolem jsou mračna poměrně neporušeného materiálu. Co tuto hvězdu uvedlo do pohybu? Zeta Oph nejspíš kdysi byla členem dvojhvězdy, jejíž doprovodná složka byla hmotnější a tudíž s kratším životem. Když tato doprovodná složka vybuchla jako supernova a katastroficky ztratila hmotu, tak Zeta Oph byla odlétla pryč. Zeta Oph ve vzdálenosti asi 460 světelných let je 65 000 svítivější, než Slunce a kdyby ji neobklopoval neprůhledný prach, tak by byla jednou z nejjasnějších hvězd na obloze. Snímek v odhadované vzdálenosti Zeta Ophiuchi zabírá asi 1,5 stupně, nebo 12 světelných let.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Hvězda, Rázová vlna, Infračervený

27. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 29. 6. do 5. 7. 2015. Měsíc bude v úplňku. Večer proběhne velmi blízké setkání jasných planet Venuše a Jupiteru. Saturn je vidět nejlépe v první polovině krátké noci. Aktivita Slunce se krátce zvýšila a vrací se k nízkým hodnotám. Občas se dají spatřit jasná noční svítící oblaka. Poprvé selhala nosná raketa Falcon 9 v1.1 a Dragon tak nedoletěl k ISS

Přelet ISS přes Slunce

Hradec Králové,  27. dubna 2015,  přesná  poloha  pozorovatele 15°50'42.99" východní  délky a 50°11'34.78" severní šířky. Nebývá zvykem uvádět v těchto medailoncích přesnou polohu pozorování. Nyní jsme však udělali výjimku. Neboť právě na tomto místě bylo možno

Vysoké Mýto, přiblížení Jupiteru a Venuše.

Nikon D90; Tamron 17-50/2,8VC; 2,5s; F9,0; ISO100; f=26mm