Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2017

NGC 2442: Galaxie v Létající rybě

Uznání a copyright: Processing - Robert Gendler, Roberto Colombari
Data - Hubble Legacy Archive, European Southern Observatory

V jižním souhvězdí Létající ryby, ([Piscis] Volans) se nachází zborcená galaxie NGC 2442. Je asi 50 miliónů světelných let daleko a její dvě spirální ramena sahají z výrazné centrální příčky, takže na širokoúhlých snímcích vypadají jako háky. Na této podrobné mozaice ze snímků z Hubblova kosmického dalekohledu a z Evropské jižní observatoře lze sledovat galaktické struktury do úžasných detailů. Jádro žlutého světla ze starší populace hvězd obklopují neprůhledné pásy prachu, mladé modré hvězdokupy a červené hvězdotvorné oblasti. Na ostrém obrazu jsou přes hvězdokupy a mlhoviny v NGC 2442 také vidět vzdálenější galaxie pozadí. Obraz zabírá v odhadované vzdálenosti NGC 2442 75 000 světelných let.

Štítky: Ngc2442, Spirální galaxie, Barred, Galaxie