Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. květen 2016

Animace sledující vývoj galaxií

Uznání videa: Donna Cox (AVL NCSA/U. Illinois) et al., NASA's GSFC, AVL, NCSA

Jak se vesmír vyvinul z tak hladkých začátků? Počítačoví kosmologové a NASA vytvořili toto zrychlené animované video, na kterém je vidět počítačová simulace části vesmíru, aby to pomohli pochopit. Simulace velká 100 miliónů světelných let začíná asi 20 miliónů let po velkém třesku a pokračuje až do současnosti. Po hladkých začátcích gravitace začíná způsobovat shlukování hmoty za vzniku galaxií, které bezprostředně začínají padat jedna na druhou. Mnoho z nich začíná kondenzovat do dlouhých vláken, zatímco jiné se bouřlivě slučují do obřích a horkých galaktických kup. Zkoumání potenciálních vlastností vesmíru v simulacích jako je tato pomohlo při inženýrském návrhu kosmického dalekohledu Jamese Webba (JWST - James Webb Space Telescope), který má být vypuštěn koncem roku 2018.

Štítky: Vesmír, Galaxy formation, Simulace

22. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 30. 5. do 5. 6. 2016. Měsíc bude na konci týdne v novu. Večer je vidět Jupiter. Celou noc můžeme pozorovat planety Saturn a Mars. Slunce je poměrně klidné. Modul BEAM je konečně nafouknut. Falcon 9 počtvrté přistál.

Marcová polárna žiara nad Ivalom