Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. květen 2018

Koronární déšť na Slunce

Uznání videa: Solar Dynamics Observatory, SVS, GSFC, NASA; Music: Thunderbolt by Lars Leonhard

Prší na Slunci? Ano, i když to, co padá, není voda, ale extrémně horké plazma. Takový případ nastal v polovině července 2012 po erupci an Slunci, která vytvořila výron koronární hmoty CME (Coronal Mass Ejection) a průměrné sluneční vzplanutí. Neobvyklejší bylo ale to, co nastalo potom. Plazma v okolní sluneční koroně bylo zachyceno při ochlazování a padání zpátky, což je jev známý jako koronární déšť. Protože jsou elektrony, protony a ionty elektricky nabité, tak se ladně pohybují podél existujících smyček magnetického pole u slunečního povrchu, takže tato scéna vypadá jako třírozměrný déšť bez zjevného zdroje. Výsledná překvapivě klidná podívaná je vidět v ultrafialovém světle a zvýrazňuje hmotu, která září při teplotách nad 50 000 Kelvinů. Každá sekunda na zrychleném videu představuje 6 minut reálného času, takže celá sekvence koronárního deště trvala 10 hodin. Nedávná pozorování potvrdila, že koronární déšť může nastat také v menších smyčkách po dobu až 30 hodin.
Oprava: Používat slovo plazma ve významu horkého plynu ve středním rodě doporučil Martin Gembec.

Štítky: Korona, Sdo, Slunce

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Jupiter a Io