logo ČAS

Stopy světla Foto: Radovan Mrllák
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce

detail NLC

Výzkumy na AsÚ AV ČR (13): Chladný plyn v mezigalaktickém prostoru vytržen z galaxie ESO 137-001 2014.10.01 07:00

(Popiska obrázku v závěru článku) Foto: Astronomický ústav AV ČRV hustém prostředí galaktických kup dochází k přeměně galaxií s bohatou tvorbou hvězd (označují se jako „modré“ kvůli převaze vysokoenergetického záření od mladých hvězd) na galaxie chudé na plyn a tedy s jen velmi omezenou hvězdnou tvorbou (takové naopak bývají označovány jako „červené“ kvůli převaze starých hvězd). Astrofyzikové nemají zcela jasno, jakým způsobem k tomuto přerodu dochází, roli však pravděpodobně hraje gravitačního působení dalších galaxií v kupě a také působení okolního horkého plynu, který kupu vyplňuje. P. Jáchym z AsÚ se svými kolegy z Francie, USA a Austrálie podrobně studoval galaxii ESO 137-001, která takovou transformací právě prochází, a došel k několika zajímavým závěrům, které tyto procesy více objasňují.

Více Michal Švanda   Zobrazeno: 511x   Tisk
Astronomie nezná hranice 2014.09.30 06:00

Hvězdárna Valašské Meziříčí Foto: Hvězdárna Valašské MeziříčíHvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. a Krajská hvězdárna v Žilině – pracoviště Kysucké Nové Mesto, pořádají v rámci projektu Brána do vesmíru netradiční putovní seminář s názvem Astronomie nezná hranice. Akce se koná ve dnech 10. a 11. října 2014 a je určena pedagogům, studentům a pracovníkům vzdělávacích institucí a dalším zájemcům.

Více František Martinek   Zobrazeno: 439x   Tisk
40. vesmírný týden 2014 2014.09.29 06:00

Mapa oblohy 1. října 2014 ve 20:00 SELČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 29. 9. do 5. 10. 2014

Měsíc dorůstá k první čtvrti. Mars a Saturn jsou vidět jen večer za soumraku. Ráno stoupá už poměrně pěkně nad obzor Jupiter, zato Venuše se stále více ztrácí v ranním rozbřesku. Aktivita Slunce se opět výrazně zvedla. Na obloze je ráno docela pěkná kometka. Ranní přelety ISS pomalu končí. U Marsu jsou dvě nové oběžnice.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 1. října ve 20:00 SELČ.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 1139x   Tisk
Neutuchající boj o Mars aneb nové sondy u planety 2014.09.26 06:00

Sonda Maven u Marsu Foto: NasaJen pár dní poté, co byla na oběžnou dráhu Marsu navedena americká sonda MAVEN, která bude studovat horní vrstvu atmosféry Marsu, přišly nové zprávy o indické sondě Mangalján (mise MOM – Mars Orbiter Mission), která vstoupila na oběžnou dráhu Marsu jen o tři dny později, 24. září. Po USA, Rusku a Evropě se stala Indie teprve čtvrtou velmocí, která k Marsu dorazila.

Více Sylvie Gorková   Zobrazeno: 1957x   Tisk
Online přenos startu lodi Sojuz TMA-14M - již ukončen (+ videa) 2014.09.25 21:05

Logo letu Sojuz TMA-14M Foto: WikipediaTéměř půl roku stráví mimo tento svět tříčlenná osádka nejnovější lodi Sojuz, která zamířila ve čtvrtek 25. září 2014 ve 22:25 našeho času z Bajkonuru ke stanici ISS. Náš přenos začal ve 22:00.

Více Vít Straka   Zobrazeno: 3277x   Tisk
Výzkumy na AsÚ AV ČR (12): Protony slunečního větru ve vzdálenosti jedné astronomické jednotky od Slunce 2014.09.25 06:00

(Popiska obrázku v závěru článku) Foto: NASASlunce nejenže řídí pohyb naší planety prostřednictvím své gravitace, ale zaplavuje meziplanetární prostor neustálým proudem nabitých částic. Tento jev nazýváme slunečním větrem a jeho výzkumem ze zabývají i pracovníci AsÚ. P. Hellinger a P. Trávníček se ve své práci nedávno publikované v Astrophysical Journal Letters zabývali statistickými vlastnostmi částic slunečního větru ve vzdálenosti 1 AU od Slunce (t. j. na úrovní oběžné dráhy Země) a porovnávali je s teoretickými modely.

Více Michal Švanda   Zobrazeno: 854x   Tisk
Noc vědců 26. září v České republice veřejnosti přiblíží vesmír 2014.09.24 21:33

Banner Noci vědců Foto: ČASV pátek 26. září 2014 proběhne na stovkách míst Evropy akce pro veřejnost - Evropská noc vědců. Tradičně se do ní zapojují i místa v České republice. Nejrozsáhlejší síť v rámci naší země přiblíží veřejnosti vesmír. Astronomická část Evropské noci vědců v České republice proběhne na rekordním počtu 30 míst napříč celou republikou. Od popularizačních (lidových) hvězdáren přes Astronomický ústav Akademie věd až po malé soukromé hvězdárničky nebo náměstí ve městech. Vše zdarma!

Tiskové prohlášení České astronomické společnosti číslo 202 z 24. 9. 2014

Více Pavel Suchan   Zobrazeno: 1041x   Tisk
Astronomové zkoumají tzv. „Venušinu zónu“ kolem hvězd 2014.09.24 06:00

Rozdíl povrchů na Venuši a na Zemi Foto: NasaUrčitě jste již něco slyšeli o obyvatelné zóně kolem hvězdy, ve které se nachází i naše Země. Teď se astronomové z university v San Franciscu v čele se Stephenem Kanem snaží přijít na to, čím je typická tzv. Venušina zóna. Je to vlastně pás kolem Slunce, ve kterém by se měly vyskytovat planety s atmosférickými podmínkami podobnými Venuši, tedy s podmínkami naprosto nevhodnými pro život v pozemské formě.

Více Sylvie Gorková   Zobrazeno: 1213x   Tisk
Zprávy z Kiwilandu (5): Cena za ráj a záblesky u citrusů 2014.09.23 10:00

Soumrak nad Gisborne. Foto: Petr Horálek.Sbohem Hastings a díky. Při pohledu na kalendář se blíží už jen dva úplňky, po kterých se vidím s letenkou v ruce a kovem na talíři u rentgenu poblíž letové brány. Pár hodin ve vzduchu, trocha té uklidňující hudby… bude to v noci. A pak, 18. srpna časně ráno za časovou zónou vystoupím do podmanivou vůní profoukaného ráje. Aloha! Kia orana! „Jo, hochu, zaplať cenu za ráj,“ říkám si po hodinách cesty do Gisborne jako navrácený ztracený syn. Míra absence smyslu pro nadšení jakoby právě posledních 7 týdnů před (znovu)dobytím ráje stála za útrpnou zkouškou pro člověka nenávidějícího stereotyp. Možná by to jiní prostě vzdali, pro mě to ale krom pár návštěv tmavého nebe na východním cípu severního Zélandu znamenalo fascinující průzkum psychiky člověka, který vlastně pořád hledá…

Více Petr Horálek   Zobrazeno: 1028x   Tisk
Testování systému NFC pro záznam slabých meteorů 2014.09.23 06:00

NFC Foto: Jakub KoukalBěžné kamerové systémy fungující v síti EDMONd (European viDeo MeteOr Network) a BRAMON (BRAzilian MeteOr Network) pracují s CCTV kamerami, které jsou vybaveny CCD čipy o velikosti 1/2“ a 1/3“ a většinou CCTV objektivy s proměnným ohniskem (varifokální). Tyto systémy disponují zorným polem (FOV) o velikosti kolem 70 stupňů horizontálně a 56 stupňů vertikálně, což odpovídá běžnému PAL D1 signálu s rozměrem obrazu 720x576 pixelů.Kamery v této konfiguraci jsou schopné zaznamenat nejslabší meteory o zdánlivých jasnostech mezi +1,5 a +2,0 mag. Spíše výjimečně jsou pak schopné zaznamenat i meteory slabší, nicméně účinnost systémů pak drasticky klesá (pro meteory kolem +2,5 mag je to pouze kolem 10% - tedy průměrně každý desátý meteor této hvězdné velikosti je systémem zachycen). Již delší dobu se proto uvažovalo o konstrukci systému s mnohem vyšším dosahem, pokud možno za použití stávajících kamer Watec 902 H2 Ultimate, pouze s využitím světelného objektivu s delší ohniskovou vzdáleností. Tento koncept ovšem narážel na překážky v podobě malé dostupnosti požadovaných typů objektivů, případně na jejich neúměrnou cenu – videometeorové sítě EDMONd i BRAMON jsou od počátku koncipovány jako amatérské, proto je důraz kladen na co nejlepší finanční dostupnost veškerých komponent systémů.

Více Jakub Koukal   Zobrazeno: 974x   Tisk
Noc Vědců 2014

Astronomie nezná hranice: Hvězdárna Valašské Meziříčí ve spolupráci s Krajskou hvězdárnou v Žilině pořádá ve dnech 10. a 11. října 2014 netradiční putovní seminář s názvem Astronomie nezná hranice. Podrobnější informace jsou k dispozici na www.branadovesmiru.eu.
09.28 16:11 Nezařazeno F. Martinek

Ranní zvířetníkové světlo:

V těchto dnech je ideální šance na spatření ranního kužele zvířetníkového světla. Ideální místo k pozorování je mimo města, nebo alespoň směrem, kde na východ žádná města nejsou. Názorně je tento bělavý šikmý kužel světla vidět na pěkné panoramatické fotografii Viléma Heblíka z Krouny.

09.27 14:46 Astro M. Gembec

Philae: Přistání na kometě 12. listopadu: Rosetta přinesla další úžasné snímky jádra komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Navíc známe datum přistání modulu Philae: 12. 11. v 18:00 nebo 19:30 SELČ podle toho, zda se přistane v primární lokalitě J nebo záložní C. Více...
09.27 11:00 Kosmo M. Gembec

Meteor: CERN plánuje větší urychlovač: Co přijde po LHC? Ještě větší kruhový urychlovač? Nebo snad lineární? O budoucnosti CERN hovoří jeho ředitel Rolf-Dieter Heuer. Poslouchejte Meteor 27. září od 8:05. Archiv pořadu.
09.26 18:47 Nezařazeno redakce

Sojuz měl po startu problémy: Včerejší start lodi Sojuz nedopadl tak skvěle, jak se původně zdálo z real-time přenosu: záhy po oddělení lodi od horního stupně rakety se jí nevyklopil jeden ze dvou solárních panelů, jejichž rozpětí je kolem 10 metrů. Sojuz se přesto dokázal hladce připojit k ISS dokonce o 4 minuty dřív oproti plánu (dnes v 04:11 SELČ). Zaseknutý panel se vyklopil asi půl hodiny poté, snad díky vibracím a otřesům při dokování. Mimochodem, v našem přenosu jsou videa z této mise.
Nesouměrný Sojuz bez jednoho solárního panelu při příletu ke stanici Foto: Spaceflightnow.com/TV NASA