logo ČAS

Domů ČAS Články Akce Obloha Download Rady Media Kontakt

Snímek dne
Záhadný metan z Marsu
ČAM Listopad 2014
Plejády a jejich široké okolí
Vlastimil Musil
ČAM 2014.11: Plejády a jejich široké okolí Foto: Vlastimil Musil
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce

bolid

52. vesmírný týden 2014 2014.12.22 06:00

Mapa oblohy 24. prosince 2014 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 22. 12. do 28. 12. 2014

Měsíc je těsně po novu na večerní obloze. Nízko na jihozápadě s ním září také Mars. Po deváté se na oblohu vyhoupne také Jupiter. Za večerního soumraku se dá zahlédnout i jasná Venuše, za ranního kuropění pak Saturn. Aktivita Slunce se náhle zvýšila. Oblohu začíná zkrášlovat „vánoční kometa“ Lovejoy. Astronomům se podařilo nalézt první úlomek meteoritu na Vysočině.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 24. prosince v 18:00 SEČ.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 658x   Tisk
Začíná období viditelnosti komety C/2014 Q2 (Lovejoy) 2014.12.21 07:00

C/2014 Q2 Lovejoy na snímku Geralda Rhemanna z jižní polokoule Foto: Gerald RhemannAstronomové, a to zejména ti, kteří se specializují na komety, musí mít nyní žně. Kometa 15P/Finlay se dostala do outburstu a stala se tím pádem snadno viditelnou i ve větších binokulárech, hlavní publicita ale připadá na kometu C/2014 Q2 (Lovejoy). Ta totiž už od svého srpnového objevu překonává jedno očekávání za druhým. Nyní je při jasnosti okolo 6 mag v místech s velmi tmavou oblohou na jižní polokouli viditelná velmi slabě i pouhým okem, radovat se ale mohou i seveřané. Právě v těchto dnech totiž nadchází začátek pozorovacího období komety také pro ně.

Více Marek Biely   Zobrazeno: 1513x   Tisk
Prosincové výročí: Boris Valentinovič Volynov 2014.12.20 10:00

Boris Valentinovič Volynov Foto: http://from-ua.comOsmdesáti let se letošního 18. prosince dožívá sovětský letec a kosmonaut Boris Volynov. Na oběžnou dráhu Země se vypravil dvakrát a v obou případech lety provázely dramatické události.

Více Václav Kalaš   Zobrazeno: 660x   Tisk
Výzkumy v AsÚ AV ČR (24): Ověřování zákrytového modelu proměnných aktivních galaktických jader 2014.12.19 06:00

Standardní model struktury aktivního galaktického jádra a jeho okolí. Základem je černá veledíra obklopená mohutným akrečním diskem, z nějž dopadá materiál na horizont událostí černé díry. Foto: mssl.ucl.ac.ukAktivní galaktická jádra jsou předmětem výzkumu na mnoha vědeckých institucích v celém světě, je tedy potěšující, že vědci z AsÚ jsou schopni na tomto poli úspěšně konkurovat zahraničním týmům. Frédéric Marin a Michal Dovčiak se tentokrát podívali na možnosti odhalení zákrytů aktivního galaktického jádra obíhající mlhovinou s využitím polarimetrických pozorování v rentgenové oblasti spektra.

Více Michal Švanda   Zobrazeno: 679x   Tisk
Není voda jako voda 2014.12.18 06:00

Přístroj Rosina zaznamenal poměr vodíku a deuteria (ikona) Foto: ESAVýzkum komety 69P/Churyumov-Gerasimenko přinesl po prvním překvapivém výsledku ohledně tvrdosti povrchu již druhé překvapení – izotopické složení vody.

Více Miloš Tichý   Zobrazeno: 1777x   Tisk
Hlubinami vesmíru s moderními technologiemi 2014.12.17 13:00

nabídka videí Hlubinami vesmíru Foto: Petr KutálekPořad TV Noe Hlubinami vesmíru začal vysílat již v roce 2007. Tehdy začal redaktor pořadu Jindřich Suchánek se svým hostem RNDr. Tomášem Gráfem, Ph.D., vedoucím Hvězdárny a planetária Johanna Palisy v Ostravě, probírat různá témata týkající se naší Sluneční soustavy, souhvězdí i hlubokého vesmíru. Pořad nadále vysílá a svým zájemcům nyní nabízí také nové možnosti odběru i sledování.

Více redakce   Zobrazeno: 1153x   Tisk
Na Žďársku pravděpodobně dopadl meteorit 2014.12.17 06:00

Mimořádný bolid z 9. prosince 2014 Foto: www.zeremevesmir.czV úterý 9. prosince 2014 podvečer prolétl nad Českou republikou mimořádně jasný bolid, který zřejmě celý v atmosféře nezanikl. Vypadá to, že jeho zbytky dopadly na území okresu Žďár nad Sázavou.

Více Václav Kalaš   Zobrazeno: 1884x   Tisk
Kometa C/2014 Q2 (Lovejoy) rychle zjasnila na viditelnost okem 2014.12.16 06:00

Kometa Q2 Lovejoy 14. 12. 2014 Foto: Damian PeachKometa Q2 Lovejoy se ukázala být díky své dráze nadějnou kometou pro pozorovatele na severní polokouli, protože se v prosinci měla z jižní oblohy přesunout na tu naši severní. V původních odhadech se jen očekávala další nadějná kometa objevená známým lovcem jasnějších komet Terrym Lovejoyem z Austrálie. Na podzim se ukázalo, že kometa je až o tři magnitudy jasnější, než se původně očekávalo. To začalo vést k myšlenkám, zda nakonec nebude kometa viditelná i pouhým okem. Těm učinila přítrž sama kometa, když mezi 12. a 14. prosincem nečekaně rychle zjasnila a začala být bez obtíží viditelná pouhým okem.

Více Marek Biely   Zobrazeno: 2913x   Tisk
51. vesmírný týden 2014 2014.12.15 06:00

Mapa oblohy 17. prosince 2014 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 15. 12. do 21. 12. 2014

Měsíc se blíží k novu. Večer je nízko na jihozápadě Mars. Jupiter je vidět už přibližně od 22. hodiny. Večer se klube nad obzor také Venuše, ráno Saturn. Aktivita Slunce je nízká. Pokud odstartuje 19. prosince raketa Falcon 9 s lodí Dragon k ISS, dojde k zajímavému testu prvního stupně.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. prosince v 18:00 SEČ.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 1609x   Tisk
Výzkumy v AsÚ AV ČR (23): Analytický model Birkelandových proudů 2014.12.12 10:00

(Popiska obrázku v závěru článku) Foto: www.plasma-universe.comZemská magnetosféra je velkým rejdištěm elektricky nabitých částic, z nichž převážná část se sem dostává od Slunce prostřednictvím slunečního větru. Výstižný popis jejich pohybů má důležité aplikace pro pochopení dění v geomagnetických bouřích, jimiž jsou ovlivněny i lidské technologie. Marek Vandas z AsÚ publikoval práci, v níž představuje analytický model speciální konfigurace magnetických polí, jenž je použitelný pro popis Birkelandových proudů.

Více Michal Švanda   Zobrazeno: 937x   Tisk

Slunce opět aktivní: Sledujte dvě výrazné oblasti se skvrnami poblíž středu kotouče. Došlo zde také k mohutným erupcím a výronu plasmy. Zatím je to bez výrazného vlivu na Zemi, ale kdoví, jak to bude dnes nebo v dalších dnech.
12.18 06:42 Astro M. Gembec

Planetárium: O vulkánech na Marsu bude vyprávět planetolog Petr Brož. Mimo jiné vám představíme největší sopku v celé Sluneční soustavě – gigantický Olympus Mons.
Stránky, Zvukový archiv
12.17 23:39 Nezařazeno K. Mokrý

Orion letěl s detektory z ČVÚT: Pátek 5. prosince 2014 byl významným dnem pro americkou kosmonautiku. Poprvé byla otestována nová kosmická loď Orion. Na palubě bylo velké množství přístrojů sledujících průběh letu a stav kosmické lodi. Jedním z nich byl také nezávislý detektor záření (BIRD) na jehož stavbě se podíleli čeští odborníci. Česká kosmická kancelář.
12.09 22:00 Kosmo M. Gembec

Hlubinami vesmíru s prof. Janem Paloušem, 2. díl - hluboký vesmír: můžete sledovat na TV Noe v sobotu 6. prosince od 20 hod. Blíže o pořadu + reprízy zde.
12.04 15:45 Astro J. Suchánek

Start lodi Orion zrušen: Čtvrteční start rakety Delta IV Heavy s lodí Orion byl zrušen. Na začátku byl problém s lodí, která vplula do uzavřené oblasti. Jakmile ji vyhnali, byly problémy s překročením rychlosti větru. Když se vítr utišil, přišel problém s ventily. Zítřejší startovní okno se otevírá ve 13:05 SEČ. Pravděpodobnost vhodného počasí je jenom 40 %.
12.04 15:40 Kosmo M. Gembec