logo ČAS

Česká astronomická společnost

Registrace k odběru novinek
Domů ČAS Články Akce Obloha Download Rady Media Kontakt

Snímek dne
Jeskyně s polární září ve světlíku
ČAM Červen 2013
Aktivní oblast 2082
Maxim Usatov
Aktivní oblast 2082 Foto: Maxim Usatov
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Na obloze
Venuše září ráno nízko nad východním obzorem jako Jitřenka. Mars je vidět v Panně do půlnoci. Saturn je vidět skoro celou noc ve Vahách, zapadá před ránem.
-- o O o --
Optické úkazy v atmosféře Mapa oblohy
Družice

detail NLC

30. vesmírný týden 2014 2014.07.21 06:00

Mapa oblohy 23. července 2014 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 21. 7. do 27. 7.

Měsíc je před novem. Mars a Saturn jsou od soumraku nad jihozápadem. Venuše je brzy ráno velmi nízko na severovýchodě. Nastane ranní setkání s Měsícem. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Aktivita Slunce se snížila tak, že skvrny na jeden den zmizely.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 23. července ve 22:00 SELČ.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 780x   Tisk
Hvězdné lůno formováno a zničeno nevděčnými potomky 2014.07.20 13:00

Gum15 Foto: ESO Tisková zpráva Evropské jižní observatoře (020/2014): Málo známý oblak plynu a prachu nazývaný Gum 15 je místem zrození a zároveň domovem horkých mladých hvězd. Je krásné a hrozivé zároveň, jak tyto hvězdy formují vzhled mateřské mlhoviny a také, jak postupně dospívají, způsobí i její zánik.

Více Sylvie Gorková   Zobrazeno: 749x   Tisk
Meteorologické charakteristiky Red sprites vytvořené bouřkami nad Maďarskem 2014.07.17 07:00

Red sprites 7.6.2011 Foto: Martin PopekČervení skřítci jsou atmosférické výboje v mezosféře s životnosti na časové škále desítek až stovek milisekund. Červené přízraky se obvykle objeví po výboji blesku s kladným nábojem (CG+) a vysokou proudovou amplitudou. V této práci jsou zkoumány meteorologické parametry Sprites produkujících letních bouřek nad střední Evropou. A cílem je vrhnout trochu světla na podmínky, které mohou charakterizovat období výskytu těchto nadoblačných blesků, odborně označovaných jako Red sprites. Pomocí map bleskové aktivity, horní výšky oblačnosti, teploty a radarové odrazivosti byly analyzovány čtyři bouřkové MCS systémy, které byly v oblasti kolem a nad Maďarskem v roce 2007, 2010, 2011 a 2012. Výskyt Červených skřítků nad těmito bouřemi byl opticky pozorován z Maďarska a České republiky. Výsledky podporují důležitost stratiformních mraků v oblasti bouřkových jader, a to z hlediska tvorby tohoto druhu mezosférických blesků.

Více Martin Popek   Zobrazeno: 1224x   Tisk
Na čem se pracuje v Ondřejově (2): Meteority Příbram a Neuschwanstein nedoprovázejí malá tělesa 2014.07.16 14:00

Vypočtené heliocentrické trajektorie sedmi možných těles z meteoritického proudu Příbram-Neuschwanstein (čárkovaně) spolu s trajektoriemi obou hlavních těles (nepřerušovaná čára). Překresleny jsou i oběžné trajektorie planet (tečkovaně) po Jupiter Foto: Observatoř Ondřejov7. dubna 1959 zazářil nad střední Evropou velmi jasný bolid, jehož průlet byl zachycen dvěma stanicemi vznikající bolidové sítě. Zdeněk Ceplecha z AsÚ vypočetl dráhu tělesa, díky čemuž byly nalezeny čtyři meteority v blízkosti města Příbram. 6. dubna 2002 byl Evropskou bolidovou sítí zachycen další jasný bolid, přičemž i tento průlet byl spojen s dopadem meteoritů, tentokrát v blízkosti bavorského hradu Neuschwanstein (drahové výpočty provedl Pavel Spurný z AsÚ). Trajektorie obou mateřských těles ve Sluneční soustavě byla až nepříjemně podobná. Šlo o souhru náhod, nebo jde o příbuzná tělesa vzniklá dávným rozpadem větší planetky? Práce jiných autorů hovoří o dalších velkých tělesech nacházejících se na podobných drahách, odhady mluví až o miliardě možných členů meteoritického proudu. Cílem výzkumu vedeném na AsÚ však bylo zjistit, zda se v předpokládaném porozpadovém proudu nacházejí i menší tělesa.

Více Michal Švanda   Zobrazeno: 730x   Tisk
Letní škola vědy a techniky 2014.07.16 06:00

projekt Věda a technika Foto: Hvězdárna Valašské MeziříčíHvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. Vás zve na přeshraniční Letní školu vědy a techniky, která se koná ve dnech 22. až 26. července 2014 v areálu hvězdárny. Zajímavá pětidenní akce je určena žákům 8. a 9. tříd ZŠ a studentům škol středních, ale také případným zájemcům z řad pedagogických pracovníků či pracovníků vzdělávacích institucí. Velký důraz bude kladen na praktickou a samostatnou činnost účastníků. Akce je pořádána v rámci projektu Vědou a technikou ke společnému rozvoji.

Více František Martinek   Zobrazeno: 353x   Tisk
Rosetta odhalila dvojité jádro komety 67P 2014.07.15 22:10

Jádro komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko 11.7.2014 ze sondy Rosetta Foto: ESA / Rosetta / MPS for OSIRIS Team MPS / UPD / LAM / IAA / SSO / INTA / UPM / DASP / IDASonda Rosetta je zase o něco blíže jádru komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Detailnější snímky z 11. července přinesly velké překvapení. Vypadá to, že tu máme něco jako jádra dvě slepená uprostřed.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 1702x   Tisk
Dalekohled VLT osvětluje záhadu kosmického prachu 2014.07.15 07:00

představa vzniku prachu v okolí supernovy - eso1421 Foto: ESO/M. KornmesserNová pozorování odhalila jakým způsobem probíhá formování hvězdného prachu v okolí supernovy

Tisková zpráva Evropské jižní observatoře (021/2014): Tým astronomů sledoval v přímém přenosu vznik hvězdného prachu – jako následek výbuchu supernovy. Poprvé se jim tak podařilo ukázat, že tvorba kosmického prachu probíhá ve dvou fázích – začíná krátce po samotné explozi, ale trvá po mnoho následujících let. K analýze světla přicházejícího ze supernovy SN 2010jl ve fázi slábnutí astronomové použili dalekohled ESO/VLT, který pracuje v severním Chile. Výsledky byly publikovány ve vědeckém časopise Nature 9. července 2014.

Více Jiří Srba   Zobrazeno: 1162x   Tisk
29. vesmírný týden 2014 2014.07.14 06:00

Mapa oblohy 16. července 2014 ve 23 hodin SELČ. Data: Stellarium Foto: Martin GembecPřehled událostí na obloze od 14. 7. do 20. 7.

Měsíc je po úplňku. Mars a Saturn jsou od soumraku nad jihozápadem. Venuše je brzy ráno velmi nízko na severovýchodě a nyní je u ní také Merkur. Aktivita Slunce se snížila.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 16. července ve 23:00 SELČ.

Více Martin Gembec   Zobrazeno: 1747x   Tisk
Záznam online přenosu startu lodi Cygnus Orb-2 2014.07.13 17:46

Start rakety Antares s lodí Cygnus 13. 7. 2014 Foto: NASAV neděli 13. července 2014 v 18:52:14 našeho času z ostrova Wallops ve Virginii vzlétla raketa Antares s nákladní lodí Cygnus k Mezinárodní vesmírné stanici a tím zahájila druhou z osmi dodávek nákladu, za které dostane firma Orbital Sciences Corp. skoro dvě miliardy dolarů. Náš přenos začal v 18:15!

Více Vít Straka   Zobrazeno: 3859x   Tisk
Světelné mosty na Slunci vysvětleny 2014.07.11 06:00

Světelný most přes sluneční póru, vlevo ve viditelném záření, uprostřed ve spektrální čáře záření vápníku a vpravo energetický tok nesený zvukovými vlnami do chromosféry. Červený čtverec vyznačuje kontrolní oblast klidného Slunce. Foto: Astronomický ústav AV ČRVědečtí pracovníci Slunečního oddělení Astronomického ústavu AV ČR vysvětlili ohřev chromosféry nad světelnými mosty, tedy světlými pásy rozdělujícími tmavá jádra slunečních skvrn.

Tisková zpráva Astronomického ústavu Akademie věd České republiky, v. v. i., ze dne 11. 7. 2014

Více Pavel Suchan   Zobrazeno: 2056x   Tisk
AstroTábor 2014

45 let po Apollu 11: V dnešním horkém dni (který má pořadové číslo 16 435 od přistání prvních lidí na Měsíci) se můžete osvěžit dávkou zajímavých videí, která k této příležitosti shromáždil server SpaceRef.com. Najdeme zde třeba plný videozáznam první procházky po Měsíci, celovečerní dokument Moonwalk One či záznam tehdejšího přenosu CBS.
Můžete si také připomenout naše články o Apollu 11 vydané ke 40. výročí mise v roce 2009; první a druhý díl.
A nezoufejte: Neil a Buzz měli při své vycházce teplotu asi o 100 stupňů vyšší než my dnes v ČR.
07.20 13:18 Kosmo V. Straka

Rosetta aktuálně::

ESA oficiálně uvolnila detailnější snímky jádra komety 67P ze 14. července, kde už vidíme v náznaku i krátery. Zdroj: ESA.

07.18 19:17 Astro M. Gembec

Přílet lodi Cygnus ke kosmické stanici: Finále setkání lodě Cygnus a stanice ISS vám ve středu 16. července přiblížíme formou několika komentářů aktuální situace v záznamu přenosu jejího startu, cca mezi 11:20 dopoledne a 12:50.
07.15 17:02 Kosmo V. Straka

Bombardování Jupiteru před 20 roky: Ve středu to bude 20 let, co byl Jupiter doslova bombardován rozpadlým jádrem komety. Na jedinečný úkaz vzpomínali v rozhlasovém Meteoru astronomové Jiří Grygar a Ivo Míček.
07.14 18:09 Astro P. Sobotka

Video ze startu: V záznamu přenosu startu lodi Cygnus je k přehrání videozáznam startu v plné délce.
07.13 21:56 Kosmo V. Straka