Úvodní strana  >  Novinky

Novinky

Máte pocit, že něco významného o dění na nebi, vesmíru či kosmonautice nesmí uniknout všem čtenářům serveru Astro.cz? Nebo víte o nejaké novince týkající se dění v ČAS či vaší pobočce nebo sekci? Tak neváhejte a napište sami novinku!

Adam Malíř Astronomie

Astronomové sledují rozdíly teplot dusíku v Mléčné dráze.

Hvězdnotvorná oblast v Mléčné dráze s označením G35.20-074N ležící 7 000 světelných let od Země byla sledována milimetrovým dalekohledem ALMA pod vedením holandských vědců. Disk tvořený zčásti dusíkem je zajímavý tím, že na jedné straně je dusík o 150 °C teplejší. Pomocí modelování vědci předpovídají rozpad tohoto disku. Zdroj phys.org.

S hvězdárnou na Pardubickém zámku

V pátek 19. května 2017 v 17:00 - 23:00 SELČ proběhla již tradičně Muzejní noc na Pardubické věži. Díky přítomným popularizátorům z astronomického kroužku hvězdárny barona Artura Krause byl program perfektně zajištěn a návštěvníci tak měli možnost pozorovat naši hvězdu nebo měsíčky Jupitera, někdy i pozemní objekty jako byla Kunětická hora.

Zákryt hvězdy Aldebaran Měsícem

V pátek 28. 4.  2017 v 20:21 SELČ pro Prahu se odehraje zákryt hvězdy Aldebaran (1,1 magnitudy) Měsícem ve fázi 2 dny po novu. Konec úkazu, výstup Aldebaranu, se odehraje po 20. hodině. Celý průběh úkazu bude z Čech pozorovatelný nízko nad západním obzorem.

Adam Malíř Astronomie

Zapojte se do Gloria a pozorujte Slunce!

Sluneční observatoř TADs ležící na ostrově Tenerife, který je součástí souostroví Kanárů, zůstává stále volně přístupná veřejnosti. Zatím jej využívá jenom malá skupinka nadšenců. Chcete toho být součástí? Připojte se ke Glorii, stačí pouhé připojení k internetu! Více.

Martin Popek Astronomie

Elves a Red sprites nad západem Čech

V neděli 2. dubna 2017 vznikly nad bouřkou v západních Čechách čtyři vzácné TLE typu Elves a dvojice Red sprites. Jde o první Elves zaznamenané nad ČR a celkově čtvrtou bouři nad střední Evropou, která vytvořila tento druh nadoblačných blesků. Na přiloženém snímku je poloha a velikost Elves. Vzdálenost od místa pozorování 420-428 km. Další fotografie.

Novinky můžete odebírat přes RSS.

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.