Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. duben 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. duben 2004

Mlhoviny kolem Wolf Rayetovy dvojvězdy BAT99 49

Uznání a copyright: Y. Naze, G. Rauw, J. Manfroid, J. Vreux (Univ. Liege), Y. Chu (Univ. Illinois), ESO

Jak by mohly dvě mladé hvězdy pohánět tato barevná mračna mezihvězdného prachu? Přestože jsou tyto hvězdy skryté v hustém prachu, tak vyvrhují pronikavé ionty a energetickou radiaci, která způsobuje fragmentaci a rozsvícení mračen. Barevný kompozitní snímek nahoře pochází z dalekohledu VLT Melipal Evropské jižní observatoře a rozlišuje podrobnosti v komplexu mlhovin známém jako BAT99-49 s emisemi atomů helia v odstínech modré, kyslíku v zelené a atomů vodíku v červené barvě. Jedna z hvězd centrální dvojhvězdy je záhadná Wolf-Rayetova hvězda, zatímco ta druhá je hmotná hvězda typu O a obě se nacházejí ve Velkém Magellanově mračnu (LMC), největší satelitní galaxii naší vlastní Mléčné dráhy. Wolf-Rayetovy hvězdy mají jedny z nejžhavějších povrchů ve vesmíru, zatímco hvězdy typu O jsou z normálních hvězd hlavní posloupnosti nejhmotnější a nejenergetičtější.

Štítky: Wolf rayet star, BAT99-49, Binary stars