Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. říjen 1999

M27: není kometa

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT, ESO

Při hledání komet na obloze ve Francii 18-tého století astronom Charles Messier přičinlivě zaznamenal tento objekt jako číslo 27 na svém seznamu věcí, které jistě nejsou komety. Tak co je to? Astronomové 20.století by to klasifikovali jako planetární mlhovinu ..., ale není to ani planeta i když se může jevit kulatě a planetě podobně v malém dalekohledu. Messier 27 (M27) je nyní známá jako skvělý příklad plynné emisní mlhoviny vytvořené když hvězda jako slunce spálila své nukleární palivo v jádře. Mlhovina vznikla odhozením vnějších vrstev hvězdy do vesmíru a viditelnou záři generují atomy excitované intenzivním ale neviditelným ultrafialovým zářením umírající hvězdy. Tato mlhovina známá též jako Činka, je nádherným symetrickým mezihvězdným plynným mračnem asi 1200 světelných let daleko v souhvězdí Lištičky. Úchvatný syntetický barevný snímek mlhoviny M27 vznikl při testování "Velmi velkých dalekohledů" Very Large Telescopes Evropské jižní observatoře.

Štítky: Mlhovina Činka, M27, Planetární mlhovina