Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2001

IC 418: Mlhovina spirograf

Uznání: R. Sahai (JPL) et al., Hubble Heritage Team (STScI/AURA), NASA

Jak vznikla tato podivuhodná textura v IC 418? Mlhovina spirograf se tak nazývá pro svou podobnost s vzorci z cyklického kreslícího nástroje, ovšem tato planetární mlhovina IC 418 ukazuje vzory, kterým není dobře rozumět. Možná se vážou k chaotickým větrům z proměnné hvězdy, které nepředvídaně mění svou jasnost během pouhých několika hodin. Naproti tomu údaje naznačují, že před pouhými několika milióny lety byla IC 418 pravděpodobně dobře prostudovanou hvězdou podobnou našemu Slunci. Před pouhými několika tisíci lety byla IC 418 pravděpodobně běžnou hvězdou, červeným obrem. Ovšem po vyčerpání jaderného paliva, se začala vnější obálka rozpínat a zanechala zbytek horkého jádra odsouzeného stát se bílým trpaslíkem, jenž je vidět ve středu snímku. Světlo ze středového jádra vybuzuje okolní atomy v mlhovině a způsobuje, že září. IC 418 leží asi 2000 světelných let daleko a zabírá napříč asi 0.3 světelného roku. Tento nedávno zveřejněný snímek ve falešných barvách, jenž pořídil dalekohled Hubble Space Telescope, poskytuje neobvyklé podrobnosti.

Štítky: Planetární mlhovina, Spirograf, IC 418