Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2003

Pauliho vylučovací princip: Proč se nezhroutíte

Uznání a copyright: Andrew Truscott & Randall Hulet (Rice U.)

Proč se hmota prostě neshlukne? Stejný princip, který chrání před zhroucením neutronové hvězdy a bílé trpaslíky také chrání před implozí lidi a činí normální hmotu většinou prázným prostorem. Příčinou je Pauliho vylučovací princip. Princip praví, že identické fermiony, tedy jeden druh fundamentálních částic, nemohou být na stejném místě ve stejnou dobu a se stejnou orientací. Bosony, tedy jiný druh hmoty, tuto vlastnost nemají jak lze demonstrovat nedávným vytvořením Bose-Einsteiných kondenzátů. Pauliho vylučovací princip byl nedávno demonstrován i graficky a to na snímku nahoře se dvěma mračny dvou izotopů lithia: levé mračno se skládá z bosonů, zatímco pravé mračno je tvořeno fermiony. Při poklesu teploty se bosony shlukují k sobě, zatímco fermiony si lépe udržují svoje vzdálenosti. Příčina, proč platí Pauliho vylučovací princip a fyzikální limity tohoto principu zůstávají neznámé.

Štítky: Fermions, Bosons, Exclusion

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.