Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. duben 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. duben 2003

M106 v Honících psech

Uznání: Bernie and Jay Slotnick, Adam Block, AOP, NOAO, AURA, NSF

Tuto nebeskou mlhovinu nedaleko Velké medvědice (Ursa Major) a obklopenou hvězdami Honících psů (Canes Venatici) objevil v roce 1781 jeden z otců metrického systému, francouzský astronom Pierre Mechain a jeho přítel a kolega Charles Messier ji později přidal do svého katalogu jako M106. Moderní hloubková teleskopická pozorování ukázala, že se jedná o vesmírný ostrov, spirální galaxii, která má asi 30 tisíc světelných let a je vzdálená jenom asi 21 miliónů světelných let od hvězd Mléčné dráhy. Spirální ramena M106 zvýrazňují hvězdokupy mladistvých modrých hvězd a stopy červenavých hvězdných kolébek. Jasné galaktické jádro, které je tak zřetelně vidět na tomto krásném snímku, je také viditelné napříč celým spekterm od rádiových vln až po rentgenové paprsky, což činí M106 blízkým exemplářem Seyfertovy třídy aktivních galaxií. Předpokládá se, že jasná jádra Seyfertových galaxií pohání hmota, která padá do hmotné centrální černé díry.

Štítky: Spirální galaxie, Seyfertova galaxie, M106, Pierre mechain