Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. prosinec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. prosinec 2003

Podrobný snímek Tváře na Marsu

Uznání: Malin Space Science Systems, MGS, JPL, NASA

Nebyla by to paráda, kdyby mraky byly želvami? Nebyla by to paráda, kdyby prádlo na křesle v pokoji bylo hodné strašidlo? Nebyla by to paráda, kdyby skalisté výběžky na Marsu byly tvářemi nebo meziplanetárními monumenty? Mraky jsou ale malé vodní kapky vznášející se ve vzduchu. Prádlo je bavlna, vlna nebo plast utkaný do oděvu. Slavný marťanský skalní výběžek, známý jako Tvář na Marsu se jeví být docela nepodobný člověku, když je vidět jasněji - jak ukazuje nedávno zveřejněná fotografie nahoře. Je skutečnost nudná?
Nikdo neví, proč mraky blýskají. Nikdo nezná geologickou historii Marsu. Nikdo neví, proč prádlo na křesle páchne(voní) jako root beer(sladká limonáda). Porozumění skutečnosti vyvolává další otázky. Záhady a dobrodružství nejsou nikdy daleko. Možná, že dobrá zábava i objevy jsou právě na cestě.

Štítky: Face on mars, Root beer

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!