Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2011

Skákání duhových mraků nad bouřkovými

Uznání: abrigatti, YouTube

Co se to děje nad těmi mraky? V několika minulých letech se na webu objevila videa zachycující neobvyklý a málo známý jev: rychlé světelné změny nad mraky. Po prozkoumání a zamyšlení se nyní objevila možná hypotéza. Tato hypotéza ve stručnosti říká, že bleskové výboje v bouřkových mracích mohou dočasně změnit elektrické pole nad mraky, kde nabité ledové krystalky odrážejí sluneční světlo. Nové elektrické pole rychle mění orientaci geometrických krystalů do jiných poloh, takže odrážejí sluneční světlo jinak. Jinými slovy bleskový výboj může způsobit poskakování falešného slunce (v angličtině doslova "slunečního psa"). Původní elektrické pole se brzy může vrátit zpět a tak se ledové krystaly zase vrátí do své původní orientace. Pozorovatelé oblohy, kteří mají podobná videa skákajících nebo tančících falešných sluncí by se o ně mohli podělit a přispět tak k lepšímu pochopení tohoto jevu.

Štítky: Blesk, Mračna, Sundogs, Video

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.