Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2012

Ranní seřazení hvězd a planet

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Las Campanas Observatory, Carnegie Institution for Science)

Lidé s pejsky časně ráno na procházce dostávali minulý týden vizuální pamlsek formou seřazených hvězd a planet. Na snímku nahoře je snadno vidět zleva doprava otevřená hvězdokupa Plejády, Jupiter, Venuše a hvězda "Následovník" Aldebaran, to vše na hvězdném pozadí. Snímek pochází z pouště Atacama v západní Jižní Americe. Nad východním obzorem je již vidět záře vycházejícího Slunce. Po zbytek měsíce se pro chodce před úsvitem na celé planetě Zemi budou Jupiter a Venuše i nadále blyštět, i když už nyní se tyto ranní planety promítají mimo spojnice s jejich vzdálenými hvězdnými partnery.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mars, Opportunity rover, Greeley Haven, Mouse over

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io