Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2012

Ranní seřazení hvězd a planet

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Las Campanas Observatory, Carnegie Institution for Science)

Lidé s pejsky časně ráno na procházce dostávali minulý týden vizuální pamlsek formou seřazených hvězd a planet. Na snímku nahoře je snadno vidět zleva doprava otevřená hvězdokupa Plejády, Jupiter, Venuše a hvězda "Následovník" Aldebaran, to vše na hvězdném pozadí. Snímek pochází z pouště Atacama v západní Jižní Americe. Nad východním obzorem je již vidět záře vycházejícího Slunce. Po zbytek měsíce se pro chodce před úsvitem na celé planetě Zemi budou Jupiter a Venuše i nadále blyštět, i když už nyní se tyto ranní planety promítají mimo spojnice s jejich vzdálenými hvězdnými partnery.

Štítky: Mars, Opportunity rover, Greeley Haven, Mouse over

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.