Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2016

M7: Otevřená hvězdokupa ve Štíru

Uznání a copyright: Roberto Colombari

M7 je jednou z nejvýznamnějších otevřených hvězdokup na obloze. Hvězdokupě dominují jasné modré hvězdy a na temné obloze ji lze spatřit i pouhým okem v ocasu souhvězdí Štíra (Scorpius). M7 má celkem asi 100 hvězd, je stará asi 200 miliónů let, měří 25 světelných let a nachází se asi 1000 světelných let daleko. Tento širokoúhlý snímek byl pořízen nedaleko Belo Horizonte v Brazílii. Hvězdokupa M7 byla známa už ve starověku, Ptolemaios ji zaznamenal v roce 130 po Kr.. Vpravo dole je též vidět tmavé prachové mračno a v pozadí doslova milióny nesouvisejících hvězd v centru Galaxie.

Štítky: M7, Otevřená hvězdokupa, Hvězdy

Kometa 21P/Giacobini-Zinner

Snímek komety 21P/Giacobini-Zinner Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.6 magnitudy se nacházela v souhvězdí Cefea. Po obloze se pohybovala rychlostí 2.03 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.688 au od Země a 1.250 au od Slunce.