Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. březen 2017

Želvuška v mechu

Image Credit & Copyright: Nicole Ottawa & Oliver Meckes / Eye of Science / Science Source Images

Je to mimozemšťan? Asi ne, ale ze všech živočichů na Zemi může být želvuška (tardigrada) nejlepším kandidátem. To proto, že o želvuškách je známo, že vydrží desítky let bez jídla nebo bez vody, dokáží přežít teploty blízké absolutní nule stejně jako teploty nad teplotou varu vody, dokáží přežít téměř nulový tlak stejně jako tlak na dně oceánu a dokáží přežít i přímou expozici nebezpečné radiace. Schopnost přežití těchto extremofil ve velkém rozsahu podmínek byla v roce 2011 testována vně raketoplánu na oběžné dráze. Želvušky jsou tak odolné zčásti proto, že dokáží opravit svoji vlastní DNA a omezit obsah vody ve svém těle na pouhých pár procent. Někteří z těchto maličkých vodních medvídků se nedávno téměř stali mimozemšťany, když byli vypuštěni k marťanskému měsíci Fobos na palubě ruské sondy Fobos-Grunt, ovšem po selhání rakety a zániku sondy na oběžné dráze zůstali pozemšťany. Želvušky jsou na Zemi většinou běžnější, než lidé. Na snímku nahoře je barevně zpracovaná elektronová mikrografie milimetr dlouhé želvušky, která leze po mechu.

Štítky: Tardigrade, DNA, Extremophile

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.