Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. duben 2017

Trojice ve Lvu

Uznání a copyright: Ignacio Diaz Bobillo

Tato skupina galaxií je populární na severní jaro. Slavnou trojici ve Lvu (Leo Triplet) tvoří tři majestátní galaxie, které se nacházejí v jednom zorném poli. Jednotlivě se označují jako NGC 3628 (vlevo), M66 (vpravo dole) a M65 (nahoře) a po zobrazení i skromným dalekohledem dokáží potěšit davy. Všechny tři jsou velké spirální galaxie, ale vypadají různě, protože jejich galaktické disky mají vůči nám různý sklon. NGC 3628 je vidět zboku a neprůhledné prachové pásy protínají rovinu této galaxie, zatímco disky M66 a M65 jsou natolik skloněné, že je vidět jejich spirální struktura. Gravitační interakce mezi galaxiemi v této skupině za sebou zanechala výmluvné známky, včetně zborceného a zvětšeného disku NGC 3628 a vytažených spirálních ramen z M66. Pěkný pohled pokrývá na obloze asi jeden stupeň, tedy dva úplňky. V odhadované vzdálenosti 30 miliónů světelných let zorné pole zabírá něco přes 500 tisíc světelných let.
Oprava: Na chybějící číslovku tisíc upozornil Tomáš Homola.

Štítky: M66, M65, Spirální galaxie, Ngc 628, Leo triplet