Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2017

Skrytá galaxie IC 342

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), H. Schweiker, WIYN, NOAO, AURA, NSF

Asi 10 miliönů světelných let vzdálená galaxie IC 342 v dlouhokrkém souhvězdí Žirafy (Camelopardalis) se velikostí podobá velkým a jasným spirálním galaxiím v našem sousedství. Rozsáhlý vesmírný ostrov IC 342 by byl na naší noční obloze jinak výraznou galaxií, ale od přímého pohledu ho ukrývá závoj hvězd, plynu a prachu v rovině naší vlastní Mléčné dráhy. Světlo z IC 342 také zeslabují kosmická oblaka mezi námi a tento ostrý teleskopický snímek sleduje neprůhledný galaktický prach, modré hvězdokupy a zářící růžové hvězdotvorné oblasti ve vinoucích se spirálních ramenech daleko od galaktického jádra. IC 342 mohla nedávno podstoupit etapu překotného vznikání hvězd a je dost blízko na to, aby mohla svým gravitačním vlivem působit na vývoj místní skupiny galaxií a Mléčnné dráhy.

Štítky: Spirální galaxie, Ic342, Mléčná dráha

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.