Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2017

Skrytá galaxie IC 342

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), H. Schweiker, WIYN, NOAO, AURA, NSF

Asi 10 miliönů světelných let vzdálená galaxie IC 342 v dlouhokrkém souhvězdí Žirafy (Camelopardalis) se velikostí podobá velkým a jasným spirálním galaxiím v našem sousedství. Rozsáhlý vesmírný ostrov IC 342 by byl na naší noční obloze jinak výraznou galaxií, ale od přímého pohledu ho ukrývá závoj hvězd, plynu a prachu v rovině naší vlastní Mléčné dráhy. Světlo z IC 342 také zeslabují kosmická oblaka mezi námi a tento ostrý teleskopický snímek sleduje neprůhledný galaktický prach, modré hvězdokupy a zářící růžové hvězdotvorné oblasti ve vinoucích se spirálních ramenech daleko od galaktického jádra. IC 342 mohla nedávno podstoupit etapu překotného vznikání hvězd a je dost blízko na to, aby mohla svým gravitačním vlivem působit na vývoj místní skupiny galaxií a Mléčnné dráhy.

Štítky: Spirální galaxie, Ic342, Mléčná dráha

Vycházející Orion.

Orion vycházející nad noční Vltavou. Nikon d750 + Irix 15mm na Star Advenurer montáži. Nejdříve nafocen spodek, pak jsem sundal fotoaparát, nasadil montáž a nafotil oblohu.