Úvodní strana  >  Novinky  >  Vyhlášení snahy za zachování tmavé oblohy na Bystřicku
Petr Sobotka Vytisknout novinku

Vyhlášení snahy za zachování tmavé oblohy na Bystřicku

26. května 2017 se v Bystřici nad Pernštejnem uskuteční podpis Memoranda za zachování tmavé oblohy na Bystřicku. Česká astronomická společnost bude jedním ze signatářů a podpis za ní učiní její čestný předseda Dr. Jiří Grygar.

Podpisem Memoranda za zachování tmavé oblohy na Bystřicku se dovrší mnohaměsíční příprava občanské iniciativy Bystřická obloha, ke které se postupně přidaly Správa CHKO Žďárské vrchy, Česká astronomická společnost a 38 obcí Mikroregionu Bystřicko.

V České republice se čím dál více ukazuje, že občanské, ale i komunální iniciativy a také zájem ochrany přírody předbíhají zájem státu. To se snad ale změní po dokončení práce mezirezortní komise ke světelnému znečištění svolané ministrem životního prostředí Richardem Brabcem, která pracuje od února a zhruba za měsíc předloží do vlády svojí analýzu a doporučení k ochraně obyvatel a přírody před světelným znečištěním.

Program akce

Štítky: Světelné znečištění

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.