Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2007

Východ slunce z povrchu Gliese 581c

Uznání a copyright ilustrace: Karen Wehrstein

Jak by mohl vypadat východ slunce na Gliese 581c? Jeden takový umělecký dohad je vidět nahoře. Gliese 581c je zatím Zemi nejpodobnější kdy objevená planeta a nachází se asi 20 světelných let daleko. Centrální červený trpaslík je malý a červenější než naše Slunce, ale jedna z nedávno obíhajících planet se vyskytuje v obyvatelné zóně, kde by mohla na jejím povrchu existovat kapalná voda. I když se tato planeta od Země velice liší, obíhá blíže než Merkur a je pětkrát hmotnější než Země, tak je kandidátem nejen na oceány, ale také na život oceány umožňovaný. Pokud budoucí pozorování potvrdí kapalnou vodu, tak se Gliese 581c může stát hodnotným cílem nebo přestupní stanicí pro budoucí mezihvězdné cestovatele ze Země. Nahoře je kresba hypotetického východu červeného trpaslíka Gliese 581 přes mraky nad klidným oceánem planety Gliese 581c.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Venuše, Jižní pól, Mračna

5. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 1. 2. do 7. 2. 2016. Měsíc před novem bude viditelný ranní obloze. Jupiter můžeme pozorovat v pozdním večeru a druhé polovině noci. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší je viditelnost planety Saturn. Mars je v maximální výšce. Kometa Catalina je poblíž severního nebeského pólu. Aktivita Slunce je nízká. Minulý týden patřil geostacionárním družicím, tento týden bychom se mohli dočkat vypuštění několika navigačních satelitů.

Venuše 2015