Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2009

Almahata Sitta 15

Uznání a copyright: Peter Jenniskens (SETI Institute/NASA Ames)

Dne 7. října 2008 spadl na Zemi malý asteroid 2008 TC3 poté, co byl sledován na obloze nad severní Núbijskou pouští v severním Súdánu. Šlo o pozoruhodnou událost, jelikož byl poprvé detekován asteroid ještě ve vesmíru předtím, než vniknul do atmosféry Země. Všeobecně se předpokládalo, že asteroid samotný se zcela rozpadnul na prach. Ale na základě družicových a pozemských pozorování vniknutí do atmosféry Dr. Mauwia Shaddad z Chartúmské univerzity za pomoci Dr. Petera Jenniskense z institutu SETI a Amesova výzkumného střediska NASA vedli do této oblasti expedici studentů a pracovníků a pročesávali poušť po přežilých fragmentech. Dne 6. prosince 2008, dvě hodiny poté, co začali hledat byl nalezen první meteorit. Tým nakonec nasbíral asi 280 malých meteoritů, nyní zvaných Almahata Sitta s celkovou hmotností asi 5 kilogramů, první materiál získaný ze známého asteroidu. Černý fragment na obrázku je meteorit Almahata Sitta číslo 15, který výrazně kontrastuje se světleji zbarvenými kameny. Má v průměru asi 4 centimetry a je vidět tak, jak dopadl aby spočíval na povrchu pouště.

Redakční poznámka: Almahata Sitta v arabštině znamená "Stanice šest": železniční zastávka v Núbijské poušti, odkud svědci hlásili jasný bolid.

Štítky: Asteroid, Meteorit, Impakt, Almahata sitta