Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2008

Stopa 2008 TC3

Uznání: Mohamed Elhassan Abdelatif Mahir (Noub NGO), Dr. Muawia H. Shaddad (Univ. Khartoum),
Dr. Peter Jenniskens (SETI Institute/NASA Ames)

7. října se časně za úsvitu nad severním Súdánem ve velké výšce objevila tato zkroucená stopa. Tato dlouho trvající stopa pochází z impaktu malého asteroidu katalogizovaného jako 2008 TC3. Šlo o význačnou událost, zde zachycenou na políčku videozáznamu, protože to bylo poprvé, kdy byl ve vesmíru zjištěn asteroid ještě před dopadem do atmosféry planety Země. Astronomové poté, co 2008 TC3 objevili, tak na základě následujících pozorováních předpověděli čas a místo jeho dopadu. Poté byla předpověď impaktu potvrzena senzory, včetně jasného záblesku v atmosféře na snímku z Meteosatu-8. Astronomové nyní doufají, že se objeví více zpráv o místních pozemských pozorováních toho, co musel být brilantní meteor křižující Súdánskou noční oblohou. Další hlášení by mohla zlepšit vyhlídky na nalezení meteoritů.

Štítky: Asteroid, Impakt, Bolide, 2008 tc3, Persistent train

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Jupiter a Io