Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2012

Dar dvou nových dalekohledů kvality Hubbla pro NASA

Uznání: NASA

Co kdyby vám někdo dal zdarma nový Hubblův kosmický dalekohled? Nebo hned dva. Astronomická komunita bzučí jako v úle právě o takové možnosti, jelikož americký úřad pro národní průzkum nečekaně převedl vlastnictví dvou kosmických dalekohledů kvality Hubbla na NASA. Již se začala zkoumat užitečnost těchto dalekohledů pro současné vědecké priority a předběžně se ukazuje, že využití alespoň jednoho z těchto dalekohledů by velice pomohlo při hledání extrasolárních planet, ale také vzdálených galaxií a supernov, což by umožnilo lépe prozkoumat podstatu temné energie. Přestože jsou dalekohledy zdarma, tak připravit alespoň jeden operačním a opatřit ho patřičnými kamerami je dosti nákladné, takže NASA se pečlivě rozhoduje, jak dostat tyto nové dalekohledy do existujícího rozpočtu. Na snímku nahoře se nad Zemí vznáší originální Hubblův kosmický dalekohled při opravářské výpravě v roce 2002.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Oběžná dráha, Hubble, NRO

36. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Pluto