Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2012

Dar dvou nových dalekohledů kvality Hubbla pro NASA

Uznání: NASA

Co kdyby vám někdo dal zdarma nový Hubblův kosmický dalekohled? Nebo hned dva. Astronomická komunita bzučí jako v úle právě o takové možnosti, jelikož americký úřad pro národní průzkum nečekaně převedl vlastnictví dvou kosmických dalekohledů kvality Hubbla na NASA. Již se začala zkoumat užitečnost těchto dalekohledů pro současné vědecké priority a předběžně se ukazuje, že využití alespoň jednoho z těchto dalekohledů by velice pomohlo při hledání extrasolárních planet, ale také vzdálených galaxií a supernov, což by umožnilo lépe prozkoumat podstatu temné energie. Přestože jsou dalekohledy zdarma, tak připravit alespoň jeden operačním a opatřit ho patřičnými kamerami je dosti nákladné, takže NASA se pečlivě rozhoduje, jak dostat tyto nové dalekohledy do existujícího rozpočtu. Na snímku nahoře se nad Zemí vznáší originální Hubblův kosmický dalekohled při opravářské výpravě v roce 2002.

Štítky: Oběžná dráha, Hubble, NRO

13. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 23. 3. do 29. 3. 2015. Měsíc dorůstá do první čtvrti. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihovýchodě. Saturn je vidět nejlépe ráno. K ISS má odstartovat další posádka,dva členové na roční misi.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném