Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červen 2012

Dar dvou nových dalekohledů kvality Hubbla pro NASA

Uznání: NASA

Co kdyby vám někdo dal zdarma nový Hubblův kosmický dalekohled? Nebo hned dva. Astronomická komunita bzučí jako v úle právě o takové možnosti, jelikož americký úřad pro národní průzkum nečekaně převedl vlastnictví dvou kosmických dalekohledů kvality Hubbla na NASA. Již se začala zkoumat užitečnost těchto dalekohledů pro současné vědecké priority a předběžně se ukazuje, že využití alespoň jednoho z těchto dalekohledů by velice pomohlo při hledání extrasolárních planet, ale také vzdálených galaxií a supernov, což by umožnilo lépe prozkoumat podstatu temné energie. Přestože jsou dalekohledy zdarma, tak připravit alespoň jeden operačním a opatřit ho patřičnými kamerami je dosti nákladné, takže NASA se pečlivě rozhoduje, jak dostat tyto nové dalekohledy do existujícího rozpočtu. Na snímku nahoře se nad Zemí vznáší originální Hubblův kosmický dalekohled při opravářské výpravě v roce 2002.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Oběžná dráha, Hubble, NRO

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io