Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červenec 2012

Ve stínu Saturnových prstenců

Uznání: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute/J. Major

Robot, který lidstvo vyslalo na oběžnou dráhu Saturnu, zaznamenal další skvělý pohled. Tím robotem je pochopitelně kosmická sonda Cassini a mezi nové záběry patří jasný měsíc, tenké prstence, podivně rozpadlá mračna a zkroucené stíny. Nahoře je vidět největší Saturnův měsíc Titan, zcela bez útvarů, trvale zahalený do hustých mračen. Saturnovy prstence jsou vidět jako tenké čáry, protože jsou velmi tenké a jsou zachyceny z boku. Proto jsou podrobnosti v Saturnových prstencích nejlépe vidět v tmavých stínech prstenců, které protínají vrcholky mračen této obří planety. Jelikož částice prstenců obíhají ve stejné rovině jako Titan, tak se zdá jakoby měsíc v popředí napíchly. Mračna na horní polokouli Saturnu vykazují mnoho podrobnost včetně poklesů v dlouhých jasných pásech, které ukazují na poruchy ve výškových jet streamech. Nedávná přesná měření protahování Titanu na oběžné dráze Saturnu naznačují, že ve velké hloubce mohou existovat rozsáhlé oceány vody.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Saturn, Prstence, Titan

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Záznam jižní oblohy ze 7.ledna 2016

Část hvězd na jižní obloze ze 7.února 2016 nám poukazuje na souhvězdí Orion, Zajíc, Velký pes, a Malý pes. Byť nejvíce hvězd pokrývá Oriona. Poté následuje Malý pes (Procyon, a Gomeisa). Ke konečnému Velkého psa, kterak sídlí Sirius - nejjasnější hvězda oblohy, zvlášte zimní.Řekněme, že pokud by záběr zasahoval výše nad souhvězdí Orion. Zjeví se nám hvězda, kterou měsíc minulý kalendářní rok zakryl, je to Aldebaran. Fotografie zaznamenává určitou část souhvězdí, ale historie by byla pro tuhle chvíli nezbytná. Mlhovina v Orionu - M42 bývá hezká. Bohužel neměl jsem absolutní šanci jí zachytit, neboť je vidět jen název z orientačního důvodu. Na fotografii nefunguje přehlédnout Siriuse. Od Oriona dole leží hvězda pojmenovaná jako Arneb. Na obraze doplňuje jedinou hvězdu ze souhvězdí Zajíce (je nejjasnější). Hvězd se tam vyskytuje opravdu mnoho. V souladu s ohledem na znečištěné okolí města Pardubic.