Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červenec 2012

Ve stínu Saturnových prstenců

Uznání: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute/J. Major

Robot, který lidstvo vyslalo na oběžnou dráhu Saturnu, zaznamenal další skvělý pohled. Tím robotem je pochopitelně kosmická sonda Cassini a mezi nové záběry patří jasný měsíc, tenké prstence, podivně rozpadlá mračna a zkroucené stíny. Nahoře je vidět největší Saturnův měsíc Titan, zcela bez útvarů, trvale zahalený do hustých mračen. Saturnovy prstence jsou vidět jako tenké čáry, protože jsou velmi tenké a jsou zachyceny z boku. Proto jsou podrobnosti v Saturnových prstencích nejlépe vidět v tmavých stínech prstenců, které protínají vrcholky mračen této obří planety. Jelikož částice prstenců obíhají ve stejné rovině jako Titan, tak se zdá jakoby měsíc v popředí napíchly. Mračna na horní polokouli Saturnu vykazují mnoho podrobnost včetně poklesů v dlouhých jasných pásech, které ukazují na poruchy ve výškových jet streamech. Nedávná přesná měření protahování Titanu na oběžné dráze Saturnu naznačují, že ve velké hloubce mohou existovat rozsáhlé oceány vody.

Štítky: Saturn, Prstence, Titan

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež