Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červenec 2012

Ve stínu Saturnových prstenců

Uznání: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute/J. Major

Robot, který lidstvo vyslalo na oběžnou dráhu Saturnu, zaznamenal další skvělý pohled. Tím robotem je pochopitelně kosmická sonda Cassini a mezi nové záběry patří jasný měsíc, tenké prstence, podivně rozpadlá mračna a zkroucené stíny. Nahoře je vidět největší Saturnův měsíc Titan, zcela bez útvarů, trvale zahalený do hustých mračen. Saturnovy prstence jsou vidět jako tenké čáry, protože jsou velmi tenké a jsou zachyceny z boku. Proto jsou podrobnosti v Saturnových prstencích nejlépe vidět v tmavých stínech prstenců, které protínají vrcholky mračen této obří planety. Jelikož částice prstenců obíhají ve stejné rovině jako Titan, tak se zdá jakoby měsíc v popředí napíchly. Mračna na horní polokouli Saturnu vykazují mnoho podrobnost včetně poklesů v dlouhých jasných pásech, které ukazují na poruchy ve výškových jet streamech. Nedávná přesná měření protahování Titanu na oběžné dráze Saturnu naznačují, že ve velké hloubce mohou existovat rozsáhlé oceány vody.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Saturn, Prstence, Titan

16. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 13. 4. do 19. 4. 2015. Měsíc směřuje k novu. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. Přichystán je start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Začínají večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice.

Jupiter se třemi měsíci