Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červenec 2012

Cesta do středu Galaxie

Uznání: ESO/MPE/Nick Risinger (skysurvey.org)/VISTA/J. Emerson/Digitized Sky Survey 2

Jaké divy jsou ve středu naší Galaxie? V klasickém scifi románu od Julese Vernea Cesta do středu Země profesor Liedenbrock s dalšími cestovateli zakusili mnohá podivná v vzrušující dobrodružství. Astronomové už nyní ví, že v centru naší Galaxie jsou jedny z nejbiraznějších rozsáhlá kosmická prachová mračna, jasné hvězdokupy, vířící plynové prstence a dokonce i superhmotná černá díra. Většina Galaktického centra je od našeho pohledu ve viditelném světle odstíněna prachem a plynem, ale přesto ho lze zkoumat pomocí jiných druhů elektromagnetického záření. Video nahoře je digitální zoomem do středu Mléčné dráhy, který začíná obrázky ve vitelném světle z přehlídky Digitized Sky Survey. Jak video pokračuje, tak se světlo posunuje k prachem pronikajícímu inračervenému záření a zvýrazňuje plynová oblaka, která byla nedávno objevena, jak padají do centrálním černé díry.

Štítky: Mléčná dráha, Černá díra, Zoom, Video

14. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 30. 3. do 5. 4. 2015. První jarní úplněk přinese Velikonoce. Částečné zatmění Měsíce bude pro nás jen na internetu. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe ráno.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném