Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červenec 2012

Cesta do středu Galaxie

Uznání: ESO/MPE/Nick Risinger (skysurvey.org)/VISTA/J. Emerson/Digitized Sky Survey 2

Jaké divy jsou ve středu naší Galaxie? V klasickém scifi románu od Julese Vernea Cesta do středu Země profesor Liedenbrock s dalšími cestovateli zakusili mnohá podivná v vzrušující dobrodružství. Astronomové už nyní ví, že v centru naší Galaxie jsou jedny z nejbiraznějších rozsáhlá kosmická prachová mračna, jasné hvězdokupy, vířící plynové prstence a dokonce i superhmotná černá díra. Většina Galaktického centra je od našeho pohledu ve viditelném světle odstíněna prachem a plynem, ale přesto ho lze zkoumat pomocí jiných druhů elektromagnetického záření. Video nahoře je digitální zoomem do středu Mléčné dráhy, který začíná obrázky ve vitelném světle z přehlídky Digitized Sky Survey. Jak video pokračuje, tak se světlo posunuje k prachem pronikajícímu inračervenému záření a zvýrazňuje plynová oblaka, která byla nedávno objevena, jak padají do centrálním černé díry.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Mléčná dráha, Černá díra, Zoom, Video

22. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 25. 5. do 31. 5. 2015. Měsíc je po první čtvrti. Večer jsou poblíž sebe jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc.

IFN v okolí M81 a M82