Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červenec 2012

Cesta do středu Galaxie

Uznání: ESO/MPE/Nick Risinger (skysurvey.org)/VISTA/J. Emerson/Digitized Sky Survey 2

Jaké divy jsou ve středu naší Galaxie? V klasickém scifi románu od Julese Vernea Cesta do středu Země profesor Liedenbrock s dalšími cestovateli zakusili mnohá podivná v vzrušující dobrodružství. Astronomové už nyní ví, že v centru naší Galaxie jsou jedny z nejbiraznějších rozsáhlá kosmická prachová mračna, jasné hvězdokupy, vířící plynové prstence a dokonce i superhmotná černá díra. Většina Galaktického centra je od našeho pohledu ve viditelném světle odstíněna prachem a plynem, ale přesto ho lze zkoumat pomocí jiných druhů elektromagnetického záření. Video nahoře je digitální zoomem do středu Mléčné dráhy, který začíná obrázky ve vitelném světle z přehlídky Digitized Sky Survey. Jak video pokračuje, tak se světlo posunuje k prachem pronikajícímu inračervenému záření a zvýrazňuje plynová oblaka, která byla nedávno objevena, jak padají do centrálním černé díry.

Štítky: Mléčná dráha, Černá díra, Zoom, Video

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Mračná piesku zo Sahary nad ČR a SR

Mračná piesku zo Sahary v zemskej atmosfére v silnom juhozápadnom prúdení môžu na prvý pohľad vytvárať efekty podobné nočným svietiacim oblakom.