Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2016

Galaxie NGC 5866 z boku

Uznání: NASA, ESA, Hubble Legacy Archive; Processed & Copyright: Hunter Wilson

Proč je tato galaxie tak tenká? Mnoho disků galaxií je ve skutečnosti tak tenkých jako je tomu u NGC 5866, která je na snímku nahoře, ale nejsou z naší polohy vidět z boku. Jedna taková galaxie, která je situována z boku, je naše vlastní Galaxie Mléčná dráha. Galaxie NGC 5866 je klasifikována jako lentikulární (čočkovitá), má četné a komplexní prachové pásy, které se jeví černé a červené, přičemž spousty jasných hvězd v disku mu dávají více modrý odstín. Je vidět, že modrý disk z mladých hvězd sahá v této extrémně tenké galaktické rovině za ten prachový, zatímco výduť v centru disku se jeví trochu oranžová, protože tam jsou nejspíše starší a červenější hvězdy. Co do hmotnosti se sice NGC 5866 podobá naší Mléčné dráze, ovšem světlu to k jejímu přeletu trvá asi jen 60 000 let, což je asi o 30 procent méně, než u naší vlastní Galaxie. Obecně je mnoho galaktických disků velmi tenkých, protože plyn, ze kterého vznikly se sám srazil při rotaci kolem gravitačního centra. Galaxie NGC 5866 je asi 50 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Draka (Draco).

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, Twitteru, nebo na Instagramu.

Štítky: Galaxie, Edge on, Interstellar dust

Kometa 21P/Giacobini-Zinner

Snímek komety 21P/Giacobini-Zinner Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.6 magnitudy se nacházela v souhvězdí Cefea. Po obloze se pohybovala rychlostí 2.03 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.688 au od Země a 1.250 au od Slunce.