Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. listopad 2017

Hubblův Messier 5

Uznání: HST, ESA, NASA

"Krásná mlhovina objevená mezi Váhami [Libra] a Hadem [Serpens] ..." začíná popis 5. položky slavného katalogu mlhovin a hvězdokup astronoma 18. století Charlese Messiera. I když se Messierovi zdál Messier 5 (M5) mlhavý, kulatý a bez hvězd, tak nyní víme, že se jedná o kulovou hvězdokupu, která má asi 100 000 a možná i více hvězd, váže je gravitace a nahušťuje je do prostoru o poloměru asi 165 světelných let. Kulové hvě+zdokupy sídlí v halo naší galaxie a jedná se o staré členy Mléčné dráhy. M5 je jednou z nejstarších kulových hvězdokup s odhadovaným stářím asi 13 miliard let. Krásná hvězdokupa je populárním cílem pozemských dalekohledů. Hubblův kosmický dalekohled vynesený na oběžnou dráhu Země 25. dubna 1990 také pořídil vlastní podrobný pohled, který v centrální oblasti M5 zabírá asi 20 světelných let. V blízkosti hustého jádra kupy se nacházejí stárnoucí červení a rudí obři a omlazení modří tuláci, kteří jsou na ostrém snímku vidět ve žluté a modré barvě.

Štítky: Kulová hvězdokupa, M5, Messier, Hubble, Rudý obr, Blue straggler

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda