Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2023

Mladé hvězdy a hvězdné výtrysky

Uznání: NASA, ESA, CSA, Processing: Joseph DePasquale (STScI)

Z tohoto páru vznikajících hvězd je v infračerveném světle na snímku kamerou NIRcam Kosmického dalekohledu Jamese Webba vidět výtoky molekulárního plynu o vysoké rychlosti. Tyto mladé hvězdy katalogizované jako Herbig-Harovy objekty HH 46/47 jsou zasazeny do tmavé mlhoviny, která je při pohledu ve viditelném světle z velké části neprůhledná. Tato dvojice leží uprostřed výrazných načervenalých difrakčních paprsků na snímku z kamery NIRcam. Jejich energetické hvězdné výtrysky se táhnou téměř jeden světelný rok a zapichují se do tmavého mezihvězdného materiálu. Tento mladý hvězdný systém, který je lákavým objektem k prozkoumání pomocí infračervených možností Webbova dalekohledu, se nachází relativně blízko, ve vzdálenosti jen asi 1140 světelných roků v námořním souhvězdí Plachty (Vela).

1. WebbTelescope.org: Herbig-Haro 46/47 (NIRCam Image)
  2. ESO.org: The Herbig-Haro object HH 46/47 seen with ESO’s New Technology Telescope
  3. WebbTelescope.org: Webb’s Diffraction Spikes
  4. WebbTelescope.org: Anatomy of a Stellar Jet
  5. CalTech.edu: Embedded Outflow in HH 46/47
  6. arXiv.org: High Spectral Resolution H2 Measurements of Herbig-Haro Objects 38, 46/47, and HH 120
  7. HawAstSoc.org: Constellations: Vela -- Sails of Argo Navis

Štítky: Bok globular, Herbig haro, Hh 46/47, Young star, Outflow

38. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 16. 9. do 22. 9. 2024. Měsíc je vidět celou noc a bude v úplňku. Večer je jen velmi nízko u obzoru Venuše, celou noc je viditelný Saturn, v druhé polovině noci Mars a Jupiter. Ráno končí viditelnost planety Merkur. Aktivita Slunce je vysoká, došlo k velmi silným erupcím a není vyloučena jasnější polární záře. Čeká nás zajímavý zákryt hvězdy planetkou na dráze Jupiteru. Proběhla mise Polaris Dawn, soukromá mise na polární dráhu kolem Země, a navíc s výstupem do volného kosmu a nejvýše v historii. K ISS dorazila kosmická loď Sojuz MS-26 s tříčlennou dlouhodobou posádkou. Před 65 lety byla vypuštěna vědecká družice Vanguard 3.

Titul Česká astrofotografie měsíce za srpen 2024 obdržel snímek „Slunce“, jehož autorem je Jakub Lieder.   Známe jej všichni. Ráno, zosobněné bohem Slunce Heliem, vyráží se svým spřežením od východu na západ a přináší Zemi blahodárné světlo. Na západě se jeho koně napojí a napasou a

Zatmění Měsíce

Fotografie celku krátce před výstupem z plného stínu. Pro vysoký kontrast složeno ze tří různě exponovaných snímků.