Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 1999

Zemský magnetický severní pól

Uznání: NOAA

Magnetický kompas nesměřuje přímo k opravdovému severnímu pólu Země. Spíše směřuje k jižnímu magnetickému pólu Země. Jižní magnetický pól se nyní nachází v severní Kanadě. Pól každodenně driftuje po elipsách a v průměru se posunuje přes 40 metrů denně k severu. Nálezy dokazují, že jižní magnetický pól procestoval většinu zemského povrchu během 4,5 miliardy let co se utvořila naše Země. Magnetické pole Země vytváří vnější, částečně ionizované jádro Země, které rotuje rychleji než zemský povrch. Na snímku nahoře je vyznačena současná poloha zemského jižního magnetického pólu na ostrově Ellef Ringnes Island.

Poznámka překladatele: Severní pól magnetky je přitahován jižním magnetickým pólem Země, který se nachází v blízkosti severního geografického pólu. To někdy vede k nejasnostem o poloze severního a jižního magnetického pólu na zeměkouli. Původní anglický text obsahuje právě takovou chybu. Zemský severní magnetický pól se nachází u jižního pólu v Antarktidě.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Magnetický sever, Země

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Mesiac, Merkúr a Venuša

Mesiac 33 hodín pred Novom, Merkúr v najväčšej zápandej elognácii 25,6°) a Venuša cca 30 minút pred východom Slnka. Nikon D5100 digital camera + Samyang 85mm f/1.4 AS IF UMC AE 100 ASA, f/3.5, 4 x 1/25 s exp., panorama a orez.