Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 1999

Zemský magnetický severní pól

Uznání: NOAA

Magnetický kompas nesměřuje přímo k opravdovému severnímu pólu Země. Spíše směřuje k jižnímu magnetickému pólu Země. Jižní magnetický pól se nyní nachází v severní Kanadě. Pól každodenně driftuje po elipsách a v průměru se posunuje přes 40 metrů denně k severu. Nálezy dokazují, že jižní magnetický pól procestoval většinu zemského povrchu během 4,5 miliardy let co se utvořila naše Země. Magnetické pole Země vytváří vnější, částečně ionizované jádro Země, které rotuje rychleji než zemský povrch. Na snímku nahoře je vyznačena současná poloha zemského jižního magnetického pólu na ostrově Ellef Ringnes Island.

Poznámka překladatele: Severní pól magnetky je přitahován jižním magnetickým pólem Země, který se nachází v blízkosti severního geografického pólu. To někdy vede k nejasnostem o poloze severního a jižního magnetického pólu na zeměkouli. Původní anglický text obsahuje právě takovou chybu. Zemský severní magnetický pól se nachází u jižního pólu v Antarktidě.

Štítky: Magnetický sever, Země

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.