Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. říjen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. říjen 1999

Zemský magnetický severní pól

Uznání: NOAA

Magnetický kompas nesměřuje přímo k opravdovému severnímu pólu Země. Spíše směřuje k jižnímu magnetickému pólu Země. Jižní magnetický pól se nyní nachází v severní Kanadě. Pól každodenně driftuje po elipsách a v průměru se posunuje přes 40 metrů denně k severu. Nálezy dokazují, že jižní magnetický pól procestoval většinu zemského povrchu během 4,5 miliardy let co se utvořila naše Země. Magnetické pole Země vytváří vnější, částečně ionizované jádro Země, které rotuje rychleji než zemský povrch. Na snímku nahoře je vyznačena současná poloha zemského jižního magnetického pólu na ostrově Ellef Ringnes Island.

Poznámka překladatele: Severní pól magnetky je přitahován jižním magnetickým pólem Země, který se nachází v blízkosti severního geografického pólu. To někdy vede k nejasnostem o poloze severního a jižního magnetického pólu na zeměkouli. Původní anglický text obsahuje právě takovou chybu. Zemský severní magnetický pól se nachází u jižního pólu v Antarktidě.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Magnetický sever, Země

16. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 13. 4. do 19. 4. 2015. Měsíc směřuje k novu. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. Přichystán je start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Začínají večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice.

Jupiter se třemi měsíci