Úvodní strana  >  Novinky  >  Astronomové sledují rozdíly teplot dusíku v Mléčné dráze.
Adam Malíř Vytisknout novinku

Astronomové sledují rozdíly teplot dusíku v Mléčné dráze.

Hvězdnotvorná oblast v Mléčné dráze s označením G35.20-074N ležící 7 000 světelných let od Země byla sledována milimetrovým dalekohledem ALMA pod vedením holandských vědců. Disk tvořený zčásti dusíkem je zajímavý tím, že na jedné straně je dusík o 150 °C teplejší. Pomocí modelování vědci předpovídají rozpad tohoto disku. Zdroj phys.org.

Tvar hvězdného disku připomínající křídla motýla zachycený milimetrovým teleskopem ALMA.

Radioteleskopy ALMA na plošině Chajnantor v severní Chile ve výšce 5040 m n. m. Autor: luiscalcada.scienceoffice.org
Radioteleskopy ALMA na plošině Chajnantor v severní Chile ve výšce 5040 m n. m.
Autor: luiscalcada.scienceoffice.org

Adam Malíř

Popularizátor astronomie a fotograf narozen v roce 2003. Pravidelně navštěvuje astronomický kroužek hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích. Zajímá se o astronomii, matematiku, fyziku, robotiku a v neposlední řadě věnuje pozornost algoritmům v programování. Nakonec člen zajmového robotického kroužku na základní škole.

Štítky: Galaxie Mléčná dráha, Radioteleskop ALMA

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.