Úvodní strana  >  Novinky  >  Gravitační čočka pozorovaná u hvězdného systému Stein 2051!
Adam Malíř Vytisknout novinku

Gravitační čočka pozorovaná u hvězdného systému Stein 2051!

Hubbleův vesmírný teleskop zaregistroval ohyb světla ve hvězdném systému Stein 2051. Jedná se o přicházející světlo z červeného trpaslíka Stein 2051 A, které je efektem gravitace bílého trpaslíka zakřiveno, takže se světlo z hvězdy Stein 2051 A zakřivuje po nejrovnějších možných drahách (tzv. geodetikách).

Binární hvězdný systém Stein 2051 sledován 1. října roku 2013 HST vzdálený cca 17 světelných let přes dva barevné filtry. Autor: media.stsci.edu
Autor: media.stsci.edu

Tento jev byl samozřejmě zaznamenáván i u jiných hvězd, černých děr nebo hmotných objektů vesmíru i radioteleskopy, ale změna oproti skutečné fyzické poloze je jenom o cca 2 miliardtiny úhlové vteřiny.

Nyní se předpovídá, že má Stein 2051 mnohem menší hmotnost.

Modelování možného zakřivení světla pocházející ze zdroje v přítomnosti hvězdy.

Reference a více: (physicstoday.scitation.org), (en.wikipedia.org).

Adam Malíř

Popularizátor astronomie a fotograf narozen v roce 2003. Pravidelně navštěvuje astronomický kroužek hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích. Zajímá se o astronomii, matematiku, fyziku, robotiku a v neposlední řadě věnuje pozornost algoritmům v programování. Nakonec člen zajmového robotického kroužku na základní škole.

Štítky: HST Hubble Space Telescope, Gravitační čočka, Gravitace