Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2000

Eros při západu slunce

Uznání: NEAR Project, JHU APL, NASA

V záři zapadajícího slunce dlouhé stíny balvanů zvýrazňují povrch asteroidu 433 Eros. Nejjasnější balvan na okraji velkého zastíněného kráteru poblíž středu dole má asi 30 metrů (100 stop). Kamera sondy NEAR Shoemaker, jež je na oběžné dráze kolem Erosu od února 2000, pořídila tento dramatický záběr již dříve tento měsíc z výšky 50 kilometrů. Samotný Eros obíhá Slunce s perihelem 1.13 astronomických jednotek (AU) a afeliem 1.78 AU. Část třídy asteroidů přibližujících se k Zemi stráví většinu svého času mezi oběžnými drahami Marsu (1.5 AU) a Zemí (1 AU) ... ale nebylo tak vždycky. Eros a jiné k Zemi se přibližující planetky původně obíhaly v hlavním pásu asteroidů mezi Jupiterem a Marsem. Postupem času gravitační vliv Jupitera a jiných planet narušil jejich oběžné dráhy a poslal je na trajektorie bližší k Zemi.

Štítky: Asteroid, Oběžná dráha, 433 Eros, NEAR-Shoemaker

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.