Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2002

Ida a Dactyl aneb asteroid a měsíc

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA

Tento asteroid má měsíc! Automatická sonda Galileo, která nyní zkoumá jupiterovu soustavu, se na své dlouhé cestě k Jupiteru přiblížila ke dvěma asteroidům a vyfotografovala je. U druhého vyfotografovaného asteroidu Ida se zjistilo, že má měsíc, který se na tomto obrázku jeví jako malá tečka napravo od Idy. Měsíček pojmenovaný jako Dactyl měří asi jednu míli, zatímco bramborovitá Ida je asi 36 mil (58 km) dlouhá a 14 mil (22 km) široká. Dactyl je vůbec prvním objeveným měsícem u asteroidu. Jména Ida a Dactyl pochází z postav v řecké mytologii. Nyní se už ví i o dalších asteroidech, které mají měsíce.

Štítky: Asteroid, Ida, Dactyl

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež