Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2002

Ida a Dactyl aneb asteroid a měsíc

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA

Tento asteroid má měsíc! Automatická sonda Galileo, která nyní zkoumá jupiterovu soustavu, se na své dlouhé cestě k Jupiteru přiblížila ke dvěma asteroidům a vyfotografovala je. U druhého vyfotografovaného asteroidu Ida se zjistilo, že má měsíc, který se na tomto obrázku jeví jako malá tečka napravo od Idy. Měsíček pojmenovaný jako Dactyl měří asi jednu míli, zatímco bramborovitá Ida je asi 36 mil (58 km) dlouhá a 14 mil (22 km) široká. Dactyl je vůbec prvním objeveným měsícem u asteroidu. Jména Ida a Dactyl pochází z postav v řecké mytologii. Nyní se už ví i o dalších asteroidech, které mají měsíce.

Štítky: Asteroid, Ida, Dactyl

25. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Merkur a Slunce