Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2002

Ida a Dactyl aneb asteroid a měsíc

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA

Tento asteroid má měsíc! Automatická sonda Galileo, která nyní zkoumá jupiterovu soustavu, se na své dlouhé cestě k Jupiteru přiblížila ke dvěma asteroidům a vyfotografovala je. U druhého vyfotografovaného asteroidu Ida se zjistilo, že má měsíc, který se na tomto obrázku jeví jako malá tečka napravo od Idy. Měsíček pojmenovaný jako Dactyl měří asi jednu míli, zatímco bramborovitá Ida je asi 36 mil (58 km) dlouhá a 14 mil (22 km) široká. Dactyl je vůbec prvním objeveným měsícem u asteroidu. Jména Ida a Dactyl pochází z postav v řecké mytologii. Nyní se už ví i o dalších asteroidech, které mají měsíce.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Asteroid, Ida, Dactyl

35. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 24. 8. do 30. 8. 2015. Měsíc bude kolem úplňku. Na večerní obloze končí viditelnost Saturnu. Ráno vykukuje Venuše a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila. Vesmírná stanice dostane významnou zásilku zásob z útrob nákladní lodi HTV.

Pluto