Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2002

Ida a Dactyl aneb asteroid a měsíc

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA

Tento asteroid má měsíc! Automatická sonda Galileo, která nyní zkoumá jupiterovu soustavu, se na své dlouhé cestě k Jupiteru přiblížila ke dvěma asteroidům a vyfotografovala je. U druhého vyfotografovaného asteroidu Ida se zjistilo, že má měsíc, který se na tomto obrázku jeví jako malá tečka napravo od Idy. Měsíček pojmenovaný jako Dactyl měří asi jednu míli, zatímco bramborovitá Ida je asi 36 mil (58 km) dlouhá a 14 mil (22 km) široká. Dactyl je vůbec prvním objeveným měsícem u asteroidu. Jména Ida a Dactyl pochází z postav v řecké mytologii. Nyní se už ví i o dalších asteroidech, které mají měsíce.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Asteroid, Ida, Dactyl

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Catalina pri Polárke

Kométa C/2013 US10 (Catalina). Obloha bola oblačná, sem-tam sa oblačnosť pretrhla. Neskôr sa rozjasnilo v okolí Malého voza asi na 10 minút, kedy som odfotografoval všetky snímky. Fotografia je orezaná. 26x lightframe, 30x dark, 30x bias, 30x flat ; Nikon D3300+35mm f/1,8 na statíve bez montáže.