Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. březen 2004

NGC 6960: Mlhovina Koště čarodějnice

Credit & Copyright: T. A. Rector (U. Alaska), NOAO, AURA, NSF

Před deseti tisíci lety, ještě před počátkem zaznamenané historie lidstva, se muselo náhle zjevit na noční obloze nové světlo, které poté sláblo několik týdnů. Dnes víme, že toto světlo pocházelo z explodující hvězdy a známe barevný rozpínající se oblak zvaný Závojová mlhovina. Na snímku nahoře je zobrazen západní okraj Závojové mlhoviny technicky známý jako NGC 6960, ale méně formálně jako Mlhovina Koště čarodějnice. Rozpínající se plyn získává své zbarvení dopadem a excitací existujícího blízkého plynu. Pozůstatek supernovy leží ve vzdálenosti 1400 světelných let v souhvězdí Labutě. Koště čarodějnice ve skutečnosti pokrývá oblast odpovídající více než trojnásobku úhlovému průměru Měsíce v úplňku. Modrá hvězda 52 Cygni je viditelná pouhým okem, ale žádnou souvislost se starověkou supernovou nemá.

Štítky: Mars, Spirit rover, White Boat Rock

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda