Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. říjen 2004

Toutatis blízko planety Země

Uznání a copyright: Top: John Chumack / Bottom: Juergen Wolf

Ve středu 29. září se asteroid Toutatis přiblížil k Zemi na jeden milión mil, což bylo nejtěsnější předpovězené přiblížení rozměrnějšího asteroidu nebo komety k naší planetě v tomto století. Při přiblížení na vzdálenost jeden milión mil, neboli čtyřnásobek vzdálenosti Země-Měsíc, by se na obloze asteroidu Země jevila skoro o velikosti měsíčního úplňku. Na pozemské obloze se Toutatis jevil jen jako slabý, hvězdě podobný, ale rychle se pohybující objekt. Přesto byl asteroid 4179 Toutatis dost jasný, aby byl vidět i malými dalekohledy. Astronomové John Chumack, který pozoroval poblíž Daytonu v Ohiu a Juergen Wolf, který pozoroval nedaleko Palo Alto v Kalifornii, nabízí tyto dva kompozitní snímky, které ukazují postup asteroidu (je vidět jako série teček) proti pozadí vzdálených hvězd. Jejich vícenásobné expozice sledovaly asteroid na noční obloze jižně od nebeského rovníku a pokrývají období dvou hodin ve dvou různých dnech asi týden před rekordním přiblížením.

Štítky: Asteroid, Toutatis, Near earth asteroid