Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2005

Machholz u Plejád

Uznání a copyright: Stefan Seip

Kometa Machholz při svém pohybu na sever na obloze planety Země rozvinula 7. ledna svůj dlouhý iontový ohon přes hvězdokupu Plejády v pozadí. Tento nádherný, teleobjektivem pořízený pohled na obloze nad městem Oberjoch v Bavorsku, v Německu, zdůrazňuje slabé, složité struktury ohonu a nádherné modré a zelené barvy této scény. Barvy v iontovém ohonu komety a zelenavé komě, vytvářené fluorescencí molekul plynu ve slunečním světle, se mísí s modrým, prachem odráženým světlem hvězd v Plejádách. Prach z komety Machholz, který odráží sluneční světlo, sleduje kometární dráhu a formuje bělavý ohon, který vystrkuje dolů a trochu doprava. Zatímco viditelná koma má asi 500 000 kilometrů, tak jádro komety, které se skrývá uvnitř, pravděpodobně měří jen několik kilometrů. Ohony komet mohou z jádra sahat mnoho miliónů kilometrů, ale vzhledem k perspektivě se jeví podstatně zkrácené.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Hvězdokupa, Kometa, Plejády, Kometární ohon, M45, Machholz, C/2004 q2

21. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 18. 5. do 24. 5. 2015. Měsíc po novu je vidět večer na západě, stejně jako jasná Venuše a Jupiter. Saturn je vidět celou noc. Ruská raketa Proton opět nevynesla svůj náklad, jak měla. Progress na ISS nešel nastartovat, aby zvýšil dráhu stanice.

IFN v okolí M81 a M82