Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2005

Machholz u Plejád

Uznání a copyright: Stefan Seip

Kometa Machholz při svém pohybu na sever na obloze planety Země rozvinula 7. ledna svůj dlouhý iontový ohon přes hvězdokupu Plejády v pozadí. Tento nádherný, teleobjektivem pořízený pohled na obloze nad městem Oberjoch v Bavorsku, v Německu, zdůrazňuje slabé, složité struktury ohonu a nádherné modré a zelené barvy této scény. Barvy v iontovém ohonu komety a zelenavé komě, vytvářené fluorescencí molekul plynu ve slunečním světle, se mísí s modrým, prachem odráženým světlem hvězd v Plejádách. Prach z komety Machholz, který odráží sluneční světlo, sleduje kometární dráhu a formuje bělavý ohon, který vystrkuje dolů a trochu doprava. Zatímco viditelná koma má asi 500 000 kilometrů, tak jádro komety, které se skrývá uvnitř, pravděpodobně měří jen několik kilometrů. Ohony komet mohou z jádra sahat mnoho miliónů kilometrů, ale vzhledem k perspektivě se jeví podstatně zkrácené.

Štítky: Hvězdokupa, Kometa, Plejády, Kometární ohon, M45, Machholz, C/2004 q2

26. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2016. Měsíc je počátkem týdne v poslední čtvrti a bude ubývat k novu. Večer pomalu končí období viditelnosti Jupiteru a pokračuje představení Marsu a Saturnu. Nad ránem je ideální pozorovat Neptun a pomalu vylézá Uran. Slunce bylo i úplně beze skvrn, tak jak to bude dál? Čína vyzkoušela novou verzi rakety Dlouhý pochod a americká raketa Atlas V vynesla další vojenskou družici.

Merkur a Slunce

Kteréhosi dne, kteréhosi měsíce, někdy mezi lety 1627 a 1630 se Johannes Kepler v Bavorském Ulmu skláněl nad tzv. „Rudolfinskými tabulkami“. Tyto tabulky umožňovaly určovat do minulosti i do budoucnosti polohy planet na obloze s tehdy nebývalou přesností. Vycházely zejména z měření

Vzdálená bouřka nad Plzeňskou ikonou

Vzdálená bouřka nad jednou z ikon Plzeňského kraje, foceno náhodou, původně jsem vyjel fotit NLC, ze kterých nakonec nic nebylo. Přestože se zdá, že bouřka řádí nedaleko známé zříceniny, opak je pravdou, dle detekce blesků ČHMÚ, řádila bouřka někde pod Českým Krumlovem na Česko-Rakouských hranicích. Což vysvětluje, že nebylo slyšet vůbec nic.