Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2005

Machholz u Plejád

Uznání a copyright: Stefan Seip

Kometa Machholz při svém pohybu na sever na obloze planety Země rozvinula 7. ledna svůj dlouhý iontový ohon přes hvězdokupu Plejády v pozadí. Tento nádherný, teleobjektivem pořízený pohled na obloze nad městem Oberjoch v Bavorsku, v Německu, zdůrazňuje slabé, složité struktury ohonu a nádherné modré a zelené barvy této scény. Barvy v iontovém ohonu komety a zelenavé komě, vytvářené fluorescencí molekul plynu ve slunečním světle, se mísí s modrým, prachem odráženým světlem hvězd v Plejádách. Prach z komety Machholz, který odráží sluneční světlo, sleduje kometární dráhu a formuje bělavý ohon, který vystrkuje dolů a trochu doprava. Zatímco viditelná koma má asi 500 000 kilometrů, tak jádro komety, které se skrývá uvnitř, pravděpodobně měří jen několik kilometrů. Ohony komet mohou z jádra sahat mnoho miliónů kilometrů, ale vzhledem k perspektivě se jeví podstatně zkrácené.

Štítky: Hvězdokupa, Kometa, Plejády, Kometární ohon, M45, Machholz, C/2004 q2

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež